ChristenUnie wil jeugd en gezin weer op de kaart in nieuw kabinet

2011-Arie_Slob-AP-Roukema-5vrijdag 07 september 2012 16:31

De ChristenUnie vindt dat de politieke partijen te weinig oog hebben voor het belang van gezinnen. Partijen als VVD, PvdA en D66 tasten de keuzevrijheid van ouders aan bij het combineren van werk en opvoeding. Lijsttrekker Arie Slob: ,,Laat ouders zelf kiezen wat de beste combinatie van werk en zorg is. Dat kan zijn dat ouders allebei werken of dat een van de ouders minder of niet werkt. Maar die 400.000 eenverdienersgezinnen worden bij VVD, PvdA en D66 gestraft voor een keus om meer tijd te besteden aan zorg voor het gezin. Een gezin met bijvoorbeeld drie kinderen gaat er bij de VVD en D66 honderden euro's op achteruit."

De partijen schaffen de overdraagbare heffingskorting af en de VVD en D66 maximeren de kinderbijslag op twee kinderen. De ChristenUnie investeert juist extra in gezinnen en verhoogt de kinderbijslag. Slob: ,,De zorg en opvoeding van kinderen is bouwen aan het fundament van de samenleving. Laat ouders alstublieft zelf de keuze maken die bij hen past. Werk is natuurlijk belangrijk en wij stimuleren dat ook door de belasting op arbeid te verlagen. Maar ik wil ouders in het spitsuur van hun gezinsleven niet dwingen om allebei aan het werk te gaan en hen financieel bestraffen als ze meer thuis willen zijn voor de opvoeding van hun kinderen."

Slob wil na de verkiezingen het gezinsbeleid weer prominent op de agenda krijgen. De ChristenUnie wil weer een aparte bewindspersoon voor Jeugd en Gezin.

Arie Slob
Crisis
Verkiezingen

Reacties op 'ChristenUnie wil jeugd en gezin weer op de kaart in nieuw kabinet'