ChristenUnie mist strategie bij bezuinigingen infrastructuur

donderdag 24 januari 2013 15:06

De ChristenUnie wil dat minister Schultz en staatssecretaris Mansveld zo snel mogelijk de Kamer informeren over de plannen voor het uitstellen en afstellen van een groot aantal weg- en spoorprojecten voor meer dan 6 miljard euro. Carla Dik-Faber: “De minister en staatssecretaris zitten nu achter de schermen te onderhandelen met de provincies. Prima dat er over zulke ingrijpende voorstellen overleg is maar zowel Kamerleden als Statenleden zijn nog niet geïnformeerd terwijl alles wel in de kranten staat.”

De ChristenUnie heeft gemengde gevoelens over de voorstellen. Dik-Faber: “Ik kan nu zowel juichen omdat een aantal controversiële projecten waarschijnlijk wordt uitgesteld of mijn teleurstelling uitspreken dat de minister andere belangrijke projecten schrapt. Maar wat is nu de onderliggende visie? De minister kiest blijkbaar liever voor uitstellen dan voor aanpassen of afstellen van plannen. Zo worden rond Utrecht waarschijnlijk zowel wegverbreding als de Uithoftram uitgesteld. Waarom versobert de minister de plannen niet, bijvoorbeeld door de A27 wel te verbreden maar dan binnen de bestaande bak bij Amelisweerd?”

Volgens het Kamerlid zullen de gevolgen van de bezuinigingen voor de automobilist, de reiziger in het OV en de bouwsector aanzienlijk zijn. “Er was al een forse bezuiniging voor infrastructuur. Het kabinet heeft daar nog eens miljarden bovenop gedaan om het probleem met de inkomensafhankelijke zorgpremie op te lossen. De gevolgen zullen overal in Nederland merkbaar zijn. Wegverbredingen gaan niet door en treinreizigers kunnen beloofde extra treinen voorlopig op hun buik schrijven.”

Spoor Almere

“De staatssecretaris heeft de afgelopen weken bij herhaling gezegd dat het budget voor het spoor niet ter discussie stond. Er was al een tekort op de spooruitbreiding tussen Amsterdam en Almere. Nu komt daar nog eens een extra bezuiniging van 200 mln euro bovenop. Het kan nu niet anders dan dat treinreizigers rond Almere en Amsterdam nog jaren met overvolle treinen te maken krijgen, terwijl er dit jaar juist duizenden reizigers per dag bij zijn gekomen door de opening van de Hanzelijn. Dat is extra zuur nu de minister lijkt voor te stellen de 4 miljard voor wegverbreding gewoon door te laten gaan en het spoorproject alleen uit te stellen.”

Merwedebrug

Het Kamerlid wil weten wat de plannen zijn met de verbreding van de A27 bij Gorinchem. “De Merwedebrug staat hoog in de file top 50. Een nieuwe brug is hard nodig voor de bereikbaarheid.  Waarom niet de verbreding van de A27 faseren zodat de brug snel aangepakt kan worden in plaats van helemaal uitstellen? De ChristenUnie pleit er nog steeds voor om de nieuwe brug en het tracé rond Gorinchem gelijk voor te bereiden op een toekomstige spoorlijn Breda-Utrecht. Daarmee wordt de brug iets duurder maar bespaar je op de lange termijn bij de realisatie van de spoorlijn honderden miljoenen euro’s. Ik roep het kabinet op meer strategisch naar haar investeringsagenda te kijken!”

Carla Dik
Crisis
Verkeer & Vervoer

Reacties op 'ChristenUnie mist strategie bij bezuinigingen infrastructuur'