'Plan om te korten op nabestaandenuitkering koud en kil'

Carola-Schouten-2012 - Foto Anne Paul Roukemadonderdag 28 februari 2013 10:00

De ChristenUnie is verbijsterd over het voornemen van staatssecretaris Klijnsma om de nabestaandenuitkering in de Algemene Nabestaandenwet te verkorten tot 1 jaar na overlijden van de partner, waar het nu geldt tot de kinderen 18 jaar zijn. Tweede Kamerlid Carola Schouten: ,,Dit voornemen, dat gezinnen met jonge kinderen raakt, is keihard en de toon van de staatssecretaris is kil."

Schouten: "Werk zou volgens haar goed zijn voor de rouwverwerking en kinderen van nabestaanden zouden hiermee een goed voorbeeld krijgen. De staatssecretaris gaat hierbij compleet voorbij aan de zware periode waar een nabestaande doorheen gaat. Geen enkel geval is hetzelfde, maar de staatssecretaris trekt één harde lijn. Dit plan mag absoluut niet doorgaan.”

Carola Schouten
Crisis

Reacties op ''Plan om te korten op nabestaandenuitkering koud en kil''

Meijer, J.W. (Jan-Willem) [429500]
Geplaatst op: 01-03-2013 12:37
Hier wordt volkomen aan de rouwperiode voorbijgegaan.
totaal geen inlevend gevoel voor de medemens met als gevolg grote kans op totaal vastlopen van deze mensen en ontwrichten van gezin.
Later dus grotere problemen en ook gevolgen voor de kinderen.
En als we dan kijken wat het dan gaat kosten krijgt men uiteindelijk vele malen hogere kosten.
We hebben als medemens verantwoording vanuit en op een gezonde basis vanuit menselijkheid en zeker wij als christenen voor mensen die echt ondersteuning en hulp nodig hebben.

Het mag niet zo zijn en worden dat we hier aan voorbij gaan.
Dit soort kille besluiten door vaak analytische personen die wel zaken goed op een rijtje kunnen zetten maar weinig gevoel ontwikkeld hebben zorgen uiteindelijk voor korte termijn oplossingen en ondermijnen het samenhorenheids gevoel wat indien in evenwicht ons juist samen hoort te binden.

Archief > 2013 > februari