Klant uitgebuite prostituee ook strafbaar

prostitutiewoensdag 27 maart 2013 07:00

ChristenUnie Tweede Kamerlid Gert-Jan Segers wil dat de klant die willens en wetens seks heeft met een gedwongen prostituee strafbaar wordt gesteld. Segers komt met een iniatiefwet: ,,De klant die weet of kan weten dat de vrouw met wie hij seks wil hebben, slachtoffer van uitbuiting of dwang is mag niet langer vrijuit gaan.

Deze maatregel helpt bij het tegengaan van mensenhandel en krijgt steun van de mensen die voorop gaan in die strijd: de Nationaal rapporteur Mensenhandel, het OM en rechercheurs." Segers wil nog voor de zomer het wetsvoorstel in de Kamer presenteren en vertrouwt op een brede Kamermeerderheid: ,,Ik proef bij de meeste fracties een welwillende houding. Dit zou een geweldige steun zijn voor de vrouwen die tegen hun wil in het vak zitten en uit willen stappen." In huidige situatie, als het tot een aangifte komt, zijn alleen de pooier en mensenhandelaar strafbaar, maar gaat de klant gaat vrijuit.

Lees meer in het dossier over Mensenhandel en Prostitutie

Woensdagavond is de documentaire Schone Schijn te zien op Nederland 2 om 23:00. Hierin reist Segers naar Zweden en Roemenië om het prostitutiebeleid daar te onderzoeken.

Gert-Jan Segers
Mensenhandel en prostitutie

Reacties op 'Klant uitgebuite prostituee ook strafbaar'

Nieuwsarchief > 2013 > maart