ChristenUnie keert zich tegen sluiting kazernes

JWF Kazerne Assenmaandag 23 september 2013 11:14

De ChristenUnie is verontwaardigd over het voornemen van het kabinet om de kazernes in Assen en Rotterdam te sluiten en het 45e pantserinfanteriebataljon in Ermelo op te heffen. ChristenUnie-fractievoorzitter Arie Slob: “Het is triest om te zien dat dit kabinet blijft bezuinigen op defensie. De vorige kaalslag is nog niet verwerkt terwijl de volgende al wordt aangekondigd. Dat mag niet gebeuren. Tijdens de algemene beschouwingen komt de ChristenUnie met een tegenbegroting waarin 100 miljoen wordt uitgetrokken om de voorgenomen sluiting van kazernes ongedaan te maken.”

De ChristenUnie is fel gekant tegen de opvolgende bezuinigingen op defensie. De partij is voorstander van een veelzijdige krijgsmacht. Bovendien, benadrukt Slob, zullen bij het sluiten van de kazernes veel banen verloren gaan. ,,In deze tijd van oplopende werkloosheid is dat geen verstandige keuze. Er zou juist geïnvesteerd moeten worden in defensie. De ChristenUnie zal al het mogelijke doen om de minister op andere gedachten te brengen”, aldus Slob.

Onbetrouwbare werkgever

Eerder dit jaar werd bekendgemaakt dat het kabinet maar liefst 350 miljoen extra wil bezuinigen op het ministerie van Defensie. Als gevolg daarvan moeten verschillende kazernes in Nederland gesloten worden, waaronder de Johan Willem Friso-kazerne in Assen. Twee jaar geleden was hier al sprake van, maar onder grote maatschappelijke én politieke druk werd toen besloten dat de kazerne open mocht blijven. Volgens Slob toont de overheid zich met de huidige plannen een onbetrouwbare werkgever.

Protest aantekenen

Ook het 45e pantserinfanteriebataljon in Ermelo staat onder druk. Dit bataljon huist nu nog in de Generaal Spoor-kazerne, waar bij sluiting van het bataljon alleen het 400 Geneeskundig Bataljon zal overblijven. Daarnaast moet ook de Van Ghentkazerne in Rotterdam volgens de kabinetsplannen gesloten worden. Sinds dinsdag kunnen mensen op internet protest aantekenen tegen dit voornemen, wat al bijna negenduizend mensen hebben gedaan. Slob hoopt dat het kabinet het protest ter harte zal nemen: “We laten in onze tegenbegroting zien dat sluiting niet nodig is.”

Arie Slob
Crisis
Defensie

Reacties op 'ChristenUnie keert zich tegen sluiting kazernes'