Kamermeerderheid keert zich tegen betaling Palestijnse terroristen

Joel Voordewind Topbanners-3487.jpgdonderdag 05 december 2013 10:10

De Nederlandse regering moet de Palestijnse Autoriteit oproepen steunverlening aan terroristen te stoppen. Vandaag steunde een meerderheid in de Tweede Kamer een voorstel hierover van Kamerleden Joël Voordewind(ChristenUnie) en Kees van der Staaij(SGP).

Voordewind reageert opgetogen: ,,Ik ben blij dat we deze perverse prikkel eindelijk aan de kaak kunnen stellen via de minister van Buitenlandse Zaken. Het kan nooit zo zijn dat terroristen beloond worden door de Palestijnse Autoriteit via subsidies uit Nederland.” Van der Staaij: ,,Deze motie is een belangrijk signaal. Timmermans vertrekt binnenkort naar de Palestijnse gebieden. Dat lijkt me een goed moment om dit aan te kaarten!"

De Palestijnse Autoriteit maakt sinds 2011 geld over aan veroordeelde Palestijnen in Israëlische gevangenissen. Een veroordeelde kan rekenen op een maandelijks bedrag van € 282 voor een gevangenisstraf van minder dan drie jaar oplopend tot € 2.419 voor een gevangenisstraf van meer dan 30 jaar. Veroordeelden van de zwaarste categorie zijn bijvoorbeeld verantwoordelijk voor terroristische aanslagen waarbij onschuldige kinderen, vrouwen en mannen om het leven zijn gekomen.

Een Kamermeerderheid wil nu dat de Nederlandse regering bij de Palestijnse Autoriteit erop aandringt af te zien van steunverlening die als aanmoediging van misdrijven kan worden opgevat.

Israël
Joël Voordewind

Reacties op 'Kamermeerderheid keert zich tegen betaling Palestijnse terroristen'

Nieuwsarchief > 2013 > december