Debat in Straatsburg over crisis Griekenland en Cyprus

Zittingszaal_Straatsburg_02donderdag 13 maart 2014 10:11

In dit debat pleiten velen voor meer democratische controle door het Europees Parlement op de activiteiten van de Trojka (Europese Commissie, IMF, ECB) in Griekenland en Cyprus. Dat is een onverstandig idee. We hebben in 2003 bij het Stabiliteits- en Groeipact kunnen zien dat politiek gemotiveerd toezicht helemaal niet werkt.

Tegelijkertijd moeten wel vraagtekens worden gezet bij het beleid van de Trojka. Zijn landen als Griekenland en Cyprus nu beter af dan voor de crisis? Nog steeds kampen deze landen met hoge werkloosheid, schulden en een ernstig gebrek aan concurrentievermogen. Ik ben er van overtuigd dat Griekenland en Cyprus niet gebaat zijn bij meer leningen van de EU en het IMF, maar bij een gecontroleerd uittreden uit de eurozone. Dat kan nu ook omdat de financiële markten betrekkelijk rustig zijn. Uiteraard moet het verlaten van de eurozone door Griekenland en Cyprus wel gepaard gaan met een forse schuldkwijtschelding. Deze oplossing biedt meer perspectief dan doormodderen op de huidige heilloze weg.

Crisis
Eurofractie