ChristenUnie: ultimatum voor Griekenland, anders mini-Schengen

IMG_4663donderdag 11 februari 2016 15:35

De ChristenUnie in de Tweede Kamer wil dat premier en EU-voorzitter Mark Rutte de druk op Griekenland opvoert om mee te werken aan het bouwen van hotspots, om daar vandaan vluchtelingen eerlijk te verdelen over Europa en economische migranten terug te sturen.

Werkt Griekenland niet mee, dan moet Griekenland buiten Schengen worden geplaatst. Fractievoorzitter Gert-Jan Segers: “Mark Rutte moet daarin óók als EU-voorzitter regie pakken. Het ultimatum van zes tot acht weken dat hij zichzelf stelde, kan hij beter aan Griekenland stellen.”

Segers: “Als EU-voorzitter kunnen én moeten we de verdeling van vluchtelingen via hotspots voor elkaar krijgen, zodat de vluchtelingenstroom onder controle komt. Dat dit belangrijk is, wordt van links tot rechts erkend. Aan Rutte om daarin de regie te pakken, maar hij is te vaak afwezig. Hij laat de uitvoering vaak volledig bij Dijkhoff liggen.”

Volgens Segers ontbreekt regie van Rutte binnen het vluchtelingendebat tot nu toe. De uitspraken die Rutte wél deed, hebben het er niet duidelijker op gemaakt. “Roepen dat de instroom in een aantal weken naar 0 gaat en het schetsen van optimistische instroomcijfers versterken het draagvlak in Nederland niet. Daar moet juist werk van worden gemaakt. Binnen Nederland moet de kleinschalige vluchtelingenopvang de grootschalige gaan vervangen.”

De ChristenUnie pleit in het debat over asiel vanmiddag tevens voor de activatie van vluchtelingen via bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Zowel in opvanglanden in de regio als in Nederland. Activatie is cruciaal voor een goede aansluiting van vluchtelingen op de Nederlandse samenleving, maar is nu vaak niet mogelijk.

Reacties op 'ChristenUnie: ultimatum voor Griekenland, anders mini-Schengen'