Open brief op Wereld Downsyndroomdag – Wij willen een Down-vriendelijke samenleving

banner-briefmaandag 21 maart 2016 07:01

Op initiatief van voorzitter Linda Germs van de Upside van Down en Kamerlid Carla Dik-Faber (ChristenUnie) wordt vandaag op Wereld Downsyndroomdag een open brief gelanceerd die door tientallen bekende Nederlanders is ondertekend. Een brief die pleit voor een samenleving waarin een kind met Downsyndroom welkom is. Gewoon, omdat het prachtige kinderen zijn. Gelukkig, en geliefd door de mensen om hen heen.

De brief verwoordt de zorg over de positie van mensen met het Downsyndroom in een samenleving waar mogelijk op korte termijn de screening op Down via de NIP-test wordt uitgebreid. Dat vraagt om een zorgvuldige afweging, meer en betere informatie en begeleiding voor ouders die voor de test kiezen. Marianne Vos, Herman Finkers, bisschop Gerard de Korte, Willeke Alberti, Jörgen Rayman, Vonne van der Meer en nog veel meer anderen zetten hun handtekening.

Linda Germs, voorzitter van de Upside van Down: ,,Ik vind het mooi om te zien dat er zo’n diversiteit aan mensen onze zorg deelt en, naast de vooruitgang, ook de risico’s ziet van de nieuwe prenatale testen. Het is een hele grote stap in de goede richting dat zo’n brede vertegenwoordiging van onze samenleving nu in deze brief het belang en het mooie van een inclusieve samenleving benadrukt.”

Kamerlid Carla Dik-Faber: ,,Ik hoop dat deze brief zal leiden tot een maatschappelijk gesprek en een bezinning over wat voor samenleving we willen zijn nu we zien dat de ontwikkelingen van prenatale screening zo hard gaan. Ik heb veel ouders van kinderen met Downsyndroom gesproken. Natuurlijk zijn er soms zorgen, maar vooral is er veel liefde en betrokkenheid van de ouders, en bij de andere kinderen in het gezin. Te vaak wordt door de anderen de nadruk gelegd op wat er allemaal níet kan met een kind met Downsyndroom, het wordt geproblematiseerd. Terwijl er, met 30 jaar verbeteringen in de zorg, zoveel meer mogelijk is dan vaak wordt gedacht.”

De ChristenUnie en de ouderverenigingen pleiten ervoor de ondersteuning voor ouders die door de introductie van de NIP-test voor loodzware keuzes komen te staan te verbeteren. Daarbij hoort goede counseling, informatie en contact met ouders die weten wat het is om te leven met een kind met het Downsyndroom. Dik-Faber: ,,Laat alles erop gericht zijn dat ouders zich een eerlijk en reëel beeld kunnen vormen van het leven met Downsyndroom.”

Download hier de Open Brief (PDF):

Onderteken de Open Brief door hieronder je naam achter te laten:

« Terug

Reacties op 'Open brief op Wereld Downsyndroomdag – Wij willen een Down-vriendelijke samenleving'

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Laatste pagina
Hermen Vreugdenhil
Geplaatst op: 21-03-2016 08:14 Quote
Ik steun van harte dit initiatief
Jan Mulder
Geplaatst op: 21-03-2016 08:14 Quote
Ik wil een down vriendelijke samenleving!
Mariette Hofman
Geplaatst op: 21-03-2016 08:15 Quote
Want ook: Nu is het Downsyndroom, straks misschien autisme, of ADHD, of de kans op dementie. What's next?
Laurens
Geplaatst op: 21-03-2016 08:22 Quote
Ontzettend goed dat hier aandacht voor is. Na de docu #delaatstedowner ben ik er van overtuigd dat we niet de kan op moeten gaan zoals in Denemarken. We moeten streven voor een inclusieve samenleving, waarbij een kind met Downsyndroom welkom is!
Geerten Slump
Geplaatst op: 21-03-2016 08:25 Quote
In de samenleving is voor al Gods kinderen een plaats.
stichting Schreeuw om Leven
Geplaatst op: 21-03-2016 08:28 Quote
Wij ondersteunen deze brief van harte!
Elk kind een leven.
Auke Brouwer
Geplaatst op: 21-03-2016 08:36 Quote
Akkoord
Judith Kleinhout
Geplaatst op: 21-03-2016 08:38 Quote
Ik wil heel graag een Down-vriendelijke samenleving!
Harry Stam
Geplaatst op: 21-03-2016 08:39 Quote
Bij deze onderteken ik deze open brief
Thalina
Geplaatst op: 21-03-2016 08:46 Quote
-
Jantsje van der Veen
Geplaatst op: 21-03-2016 08:47 Quote
Een samenleving waarin plaats is voor iedereen!
Sieb Buiten
Geplaatst op: 21-03-2016 08:47 Quote
Ondanks de zware kant van Down voor familie (zorg) en samenleving (solidair in financiele mogelijkheden) mogen we nooit vervallen tot de barbaarse 'planned parenthood' samenleving. Onze zoon met Down is niet down.698
Ron van der Spoel
Geplaatst op: 21-03-2016 08:48 Quote
Als broer van een verstandelijk gehandicapte zus ken ik de onschatbare waarde van Downers en andere verstandelijk gehandicapten. Zij leren ons de belangrijkste levenslessen en gaan ons voor in het Koninkrijk: indien gij niet wordt als een kind!
Willem Lingeman
Geplaatst op: 21-03-2016 08:49 Quote
Auteur 'Verbonden voor het Leven'
Alex Sytsma
Geplaatst op: 21-03-2016 08:50 Quote
Elk kind is uniek, daarom steun ik deze actie graag.
Marco Zwetsloot
Geplaatst op: 21-03-2016 08:53 Quote
Ik onderteken dit van harte....we zijn allen geliefd door de Vader!
Larinda Bok
Geplaatst op: 21-03-2016 08:55 Quote
Iedereen heeft recht op liefde, waardering en er te mogen zijn. Ook mensen met beperking.
Frederike Doorn
Geplaatst op: 21-03-2016 08:56 Quote
Blij als ons kleine meisje met DS zich welkom en gewenst mag voelen in onze samenleving.
Larinda Bok
Geplaatst op: 21-03-2016 08:57 Quote
Iedereen heeft het recht om er te mogen zijn en waardering en liefde te ontvangen
Jan Haveman
Geplaatst op: 21-03-2016 08:58 Quote
Van harte mee eens! Moet er niet aan denken dat ik de Downers die ik nu ken, niet zou kennen!
Dicky Nieuwenhuis
Geplaatst op: 21-03-2016 09:02 Quote
Mooi en belangrijk initiatief, kinderen met syndroom van Down en hun ouders verdienen steun in de rug
Ietje Huisman
Geplaatst op: 21-03-2016 09:07 Quote
wij willen een down vriendelijke samenleving
Theo Huisman
Geplaatst op: 21-03-2016 09:08 Quote
wij willen een down vriendelijke samenleving
Wietse de Boer
Geplaatst op: 21-03-2016 09:08 Quote
Ik ondersteun van harte de oproep voor een down-vriendelijke samenleving. Ik wil graag in een samenleving wonen waar ik plek is voor iedereen!
Gerard Mostert
Geplaatst op: 21-03-2016 09:08 Quote
Ik ben voor een down vriendelijke samenleving!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Laatste pagina
Nieuw bericht

Nieuwsarchief > 2016

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari