Open brief op Wereld Downsyndroomdag – Wij willen een Down-vriendelijke samenleving

banner-briefmaandag 21 maart 2016 07:01

Op initiatief van voorzitter Linda Germs van de Upside van Down en Kamerlid Carla Dik-Faber (ChristenUnie) wordt vandaag op Wereld Downsyndroomdag een open brief gelanceerd die door tientallen bekende Nederlanders is ondertekend. Een brief die pleit voor een samenleving waarin een kind met Downsyndroom welkom is. Gewoon, omdat het prachtige kinderen zijn. Gelukkig, en geliefd door de mensen om hen heen.

De brief verwoordt de zorg over de positie van mensen met het Downsyndroom in een samenleving waar mogelijk op korte termijn de screening op Down via de NIP-test wordt uitgebreid. Dat vraagt om een zorgvuldige afweging, meer en betere informatie en begeleiding voor ouders die voor de test kiezen. Marianne Vos, Herman Finkers, bisschop Gerard de Korte, Willeke Alberti, Jörgen Rayman, Vonne van der Meer en nog veel meer anderen zetten hun handtekening.

Linda Germs, voorzitter van de Upside van Down: ,,Ik vind het mooi om te zien dat er zo’n diversiteit aan mensen onze zorg deelt en, naast de vooruitgang, ook de risico’s ziet van de nieuwe prenatale testen. Het is een hele grote stap in de goede richting dat zo’n brede vertegenwoordiging van onze samenleving nu in deze brief het belang en het mooie van een inclusieve samenleving benadrukt.”

Kamerlid Carla Dik-Faber: ,,Ik hoop dat deze brief zal leiden tot een maatschappelijk gesprek en een bezinning over wat voor samenleving we willen zijn nu we zien dat de ontwikkelingen van prenatale screening zo hard gaan. Ik heb veel ouders van kinderen met Downsyndroom gesproken. Natuurlijk zijn er soms zorgen, maar vooral is er veel liefde en betrokkenheid van de ouders, en bij de andere kinderen in het gezin. Te vaak wordt door de anderen de nadruk gelegd op wat er allemaal níet kan met een kind met Downsyndroom, het wordt geproblematiseerd. Terwijl er, met 30 jaar verbeteringen in de zorg, zoveel meer mogelijk is dan vaak wordt gedacht.”

De ChristenUnie en de ouderverenigingen pleiten ervoor de ondersteuning voor ouders die door de introductie van de NIP-test voor loodzware keuzes komen te staan te verbeteren. Daarbij hoort goede counseling, informatie en contact met ouders die weten wat het is om te leven met een kind met het Downsyndroom. Dik-Faber: ,,Laat alles erop gericht zijn dat ouders zich een eerlijk en reëel beeld kunnen vormen van het leven met Downsyndroom.”

Download hier de Open Brief (PDF):

Onderteken de Open Brief door hieronder je naam achter te laten:

« Terug

Reacties op 'Open brief op Wereld Downsyndroomdag – Wij willen een Down-vriendelijke samenleving'

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Laatste pagina
Corstiaan
Geplaatst op: 21-03-2016 19:18 Quote
Down vriendelijke samenleving, goed initiatief.
marjan woltjer
Geplaatst op: 21-03-2016 19:31 Quote
ik steun van harte deze actie van Carla Dik
José Miltenburg-Smits
Geplaatst op: 21-03-2016 19:31 Quote
Ik onderteken de brief voor een downvriendelijke samenleving.
Harry Maring
Geplaatst op: 21-03-2016 19:32 Quote
Ik wil down vriendelijke samenleving!!!!
nine de vries
Geplaatst op: 21-03-2016 19:35 Quote
Nine de Vries
Ard Bakker
Geplaatst op: 21-03-2016 19:39 Quote
eens
Harro van Heukelum
Geplaatst op: 21-03-2016 19:39 Quote
Ik ben voor een downvriendelijke samenleving!
Jenniek van Benthem
Geplaatst op: 21-03-2016 19:40 Quote
Mooi en belangrijk initiatief. Iedereen heeft recht op leven!
Mirjam Vogelaar
Geplaatst op: 21-03-2016 19:42 Quote
Ik wil ook een Down-vriendelijke samenleving!
Gerda Groen
Geplaatst op: 21-03-2016 19:43 Quote
Ik ondersteun de oproep voor een down-vriendelijke samenleving van harte!
Wilma van Aalten-Hermsen
Geplaatst op: 21-03-2016 19:43 Quote
Ik wens een Down vriendelijke samenleving. Mijn zusje met Down syndroom en alle kinderen met (en zonder) een beperking, die ik in mijn werk en leven tegen ben gekomen, hebben mijn leven verrijkt. Laat alle kinderen welkom zijn en hou van ze zoals ze zijn.
Janneke van Dijk
Geplaatst op: 21-03-2016 19:48 Quote
Ik ondersteun deze brief van harte! Elk kind is waardevol & uniek en mag er zijn!
Hans Nijenhuis
Geplaatst op: 21-03-2016 19:51 Quote
Helemaal eens!
Marina van Egdom
Geplaatst op: 21-03-2016 19:55 Quote
Ik ondersteun dit initiatief van harte!
Lianne 't Hart
Geplaatst op: 21-03-2016 20:15 Quote
Ik ondersteun dit van harte
Ingenet van Dusseldorp
Geplaatst op: 21-03-2016 20:28 Quote
Elke mens is uniek en waardevol!!!
Riemy Zwarts
Geplaatst op: 21-03-2016 20:34 Quote
Ik ben voor een down vriendelijke samenleving! M'n zus heeft het syndroom van Down en zij is een verrijking voor mijn leven en dat van anderen!
Marjolein Cevaal
Geplaatst op: 21-03-2016 20:36 Quote
Ik schrok erg van de aflevering De Laatste Downer van vorige week... gaan we echt die kant op?! Willen we echt die kant op?! Laten we dat voorkomen! Laten we plek houden voor wat er niet aan onze volmaaktheidseisen voldoet... Want anders kunnen we zelf ook wel inpakken, toch? Ik ben voor een mensvriendelijke samenleving, met iedereen die daarbij hoort.
Wouter Rijneveld
Geplaatst op: 21-03-2016 20:37 Quote
van harte
Lisette
Geplaatst op: 21-03-2016 20:39 Quote
Ik onderteken deze brief.
Peter
Geplaatst op: 21-03-2016 20:40 Quote
Mee eens, ik teken ook!
Ciska Borkus
Geplaatst op: 21-03-2016 20:43 Quote
wij willen een down vriendelijke samenleving
Henk Sennema
Geplaatst op: 21-03-2016 20:53 Quote
Ik ben voor een inclusieve samenleving - iedereen telt en doet mee!
Jeanette Schop-van Oostende
Geplaatst op: 21-03-2016 20:57 Quote
Ik pleit voor samenleving waar een kind met downsyndroom welkom is!!
Thirza Wondergem
Geplaatst op: 21-03-2016 20:59 Quote
Eens!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Laatste pagina
Nieuw bericht

Nieuwsarchief > 2016

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari