Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

De eerste verjaardag

Beste ChristenUnie-vrienden,

Vorige week vrijdag was de eerste verjaardag van het kabinet Rutte-De Jonge-Ollongren-Schouten. Het is voor ons als fractieleden, bewindslieden en partij een intensieve periode geweest, ook persoonlijk, en er is veel om dankbaar op terug te kijken.

We hebben echt werk kunnen maken van onze idealen. Denk aan onze inzet voor het gezin, de schepping, een kringlooplandbouw, onderwijsvrijheid, bescherming van kwetsbare mensen en Waardig Ouder Worden. We hebben op veel momenten en voor heel veel mensen ook echt het verschil kunnen maken.

Op christenunie.nl/resultaten tellen we onze zegeningen en kunnen jullie kijken wat onze Gideonsbende in de politieke praktijk waard is.

Tegelijk is en blijft er een verschil tussen onze idealen en het regeerakkoord. We moeten in alle eerlijkheid ook vaststellen dat in dit eerste jaar de discussie over de dividendbelasting ook veel moois van deze coalitie overschaduwd heeft. Inmiddels hebben we in plaats van de afschaffing van de dividendbelasting een pakket kunnen samenstellen dat echt ten goede komt aan het MKB en de Nederlandse ondernemers en werknemers. Uiteindelijk was ook dat een stap in de goede richting.

Ondertussen blijven we verder kijken dan de huidige coalitie. Onze idealen liggen ook echt verder dan wat we nu al allemaal bereiken. Op ons congres van 24 november hoop ik daar meer over te vertellen. Welkom daar!

En onze diepste drijfveer blijft om geloof een stem te geven en onze naaste lief te hebben. Dank voor jullie meeleven, meedenken en meebidden!

Hartelijke groet,

Gert-Jan Segers
Fractievoorzitter ChristenUnie Tweede Kamerfractie

Column Gert-Jan Segers: Over een gelovige minderheid, de brief van Klaas Dijkhoff en de stilte in Taizé

"Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is er voor het eerst in Nederland een minderheid van 49% ‘religieus’ en een meerderheid van 51% niet-religieus. Zou het kunnen dat de nogal publieke uitschrijving van collega Klaas Dijkhoff als lid van de Katholieke Kerk het tipping-point was? Dat hij mij gewoon eigenhandig en met één open brief een minderheid in heeft geduwd?"

Lees hier de veelgelezen nieuwe column van Gert-Jan Segers

“Noem mijn naam, en ik besta”

Onlangs bespraken we in de Tweede Kamer het wetsvoorstel om het mogelijk te maken dat levenloos geboren kinderen worden opgenomen in het bevolkingsregister.

De erkenning van kinderen die levenloos ter wereld zijn gekomen of kort daarna overlijden is van groot belang voor ouders. Het verdriet is enorm groot als je dit overkomt. Het doet dan ook extra pijn als je kind voor de wet nooit heeft bestaan. Want je kind heeft wel degelijk echt bestaan en de ouders zijn ook echt ouders geworden van dit kind.

Vernieuwing en ervaring op ‘herkenbare’ ChristenUnie Eerste Kamer-lijst

Met ervaring én vernieuwing presenteert de ChristenUnie een herkenbare kandidatenlijst voor de Eerste Kamerverkiezingen in mei volgend jaar.

Afgelopen zaterdag bracht de partij al de naam van lijsttrekker Mirjam Bikker naar buiten. Senator Peter Ester staat op nummer twee van de lijst. De top vijf wordt verder gecompleteerd door oud-Kamerlid, -minister en -staatssecretaris Tineke Huizinga,  filosoof en ethicus Maarten Verkerk en officier van justitie Hendrik Jan Talsma. Volgens partijvoorzitter Piet Adema is de kandidatenlijst ‘duidelijk en herkenbaar een ChristenUnie-lijst’. Hij ziet bij de komende verkiezingen bovendien kansen voor groei van de Christenunie Eerste Kamerfractie.

Op de lijst staan met onder meer Beatrice de Graaf, Cees Dekker en Onno van Schayck gerenommeerde wetenschappers binnen hun vakgebied. Ook voormalig senator Herman Sietsma is terug te vinden als lijstduwer, net als Hans van Vliet, voormalig commandant van het Leger des Heils in Nederland, Tsjechië en Slowakije.

Bekijk de kandidatenlijst