Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Video: Terugblik op Prinsjesdag 2016

Vandaag was mijn eerste Prinsjesdag als fractievoorzitter van de ChristenUnie. Het was mooi om deze dag te beleven met Rianne, mijn vrouw, en Eline, onze tweede dochter, aan m’n zijde. En samen met de collega’s, medewerkers en vrienden van de fractie. Het blijft een voorrecht om zomaar plaats te mogen nemen in de Ridderzaal en te luisteren naar de Troonrede. Al bezorgde de inhoud me gemengde gevoelens..

Gelukkig gaat het in economisch opzicht weer beter in Nederland. Ik ben blij dat de bezuinigingen op ouderen en gehandicaptenzorg worden teruggedraaid en er mede op aandringen van de ChristenUnie geïnvesteerd wordt in veiligheid en defensie. Maar waar ons land naar snakt is saamhorigheid en een sterke samenleving. En die zijn niet te koop. Op de vraag hoe we dat wél bereiken, heeft dit kabinet geen begin van een antwoord.

Een sterke samenleving begint bij ruimte voor het gezin om zorg en werk te kunnen combineren en waarden en normen te kunnen overdragen. Gezinnen zijn helaas de stiefkinderen van deze begroting. Onze tegenbegroting laat zien dat je ook andere keuzes kunt maken. Keuzes voor onze kinderen, voor zorg voor elkaar, bescherming van onze vrijheid. En die keuzes zijn hard nodig.

In de komende debatten zullen mijn collega's en ik onze plannen in de debatten naar voren brengen. Morgen trappen we direct af met de Algemene Politieke Beschouwingen. Mijn bijdrage kunt u dan na het debat terugvinden op onze site.

Dank voor uw meeleven, steun en gebed!

Hartelijke groet,

Gert-Jan Segers
Fractievoorzitter ChristenUnie Tweede Kamerfractie

Onze tegenbegroting: extra investeren in zorg, gezinnen en de toekomst van kinderen

De ChristenUnie presenteert ook voor het jaar 2017 een eigen tegenbegroting waarin de partij ten opzichte van het kabinetsbeleid kiest voor extra investeringen in de zorg, de koopkracht van gezinnen, onderwijs, duurzaamheid en de opvang van vluchtelingen in de regio. Mede op aandringen van de ChristenUnie investeert het kabinet extra in veiligheid en defensie.

Fractievoorzitter Gert-Jan Segers: ,,Met onze investeringen kiezen we als ChristenUnie voor de samenleving en zorgen we dat iedereen meetelt. Nederland staat er economisch beter voor, maar het kabinet heeft onvoldoende oog voor wat er in de samenleving gaande is. Breuklijnen worden steeds meer zichtbaar en de bezorgdheid is groot. Bepaalde groepen verdienen extra aandacht en daarom maken wij als ChristenUnie in onze tegenbegroting heldere keuzes.”

> Lees hier onze tegenbegroting

Houd die site in de gaten, want morgen plaatsen we een speciaal 'mini-college' van Carola Schouten waarin ze toelichting geeft bij onze tegenbegroting.

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op FacebookVolg ons op LinkedInfooter-rechts