Afscheid nemen

Beste vrienden,

Dit was de laatste vergaderweek van de Tweede Kamer in deze samenstelling. En dus de laatste vergaderweek van onze fractie met Carla Dik en Joël Voordewind in onze gelederen.

En denk dan vooral niet dat Carla en Joël deze week ergens in een hoekje van hun werkkamer melancholisch uit het raam over het Plein hebben zitten staren, mijmerend over vervlogen tijden. Carla debatteerde deze week urenlang over de soms gekmakende traagheid bij de afhandeling van de aarbevingsschade in Groningen. Ze knokt voor gerechtigheid voor Groningers en voor een overheid met een menselijk gezicht. Joël diende deze week nog even twee initiatiefwetten in - een over eerlijke handel en de ander over suïcidepreventie - en kondigde een cruciale motie aan die eist dat Nederland nu ook als land de Armeense genocide erkent.

Maarten Luther schijnt ooit te hebben gezegd dat als hij wist dat Jezus morgen terugkomt, hij vandaag nog een boom zou planten. In die spirit werken Carla en Joel door tot de laatste seconde van hun Kamerlidmaatschap. Het typeert deze twee gedreven, kundige en zeer effectieve Kamerleden.

Tijdens de fractievergadering van deze dinsdag hebben we een ronde gemaakt langs de collega’s, alle medewerkers en Carola Schouten en Arie Slob als onze speciale gasten. Allemaal hebben we onze mooiste herinnering aan Carla en Joël opgehaald en gemeld wat we aan hen waarderen. Het was een ronde vol warme woorden en ze waren zeer gemeend. We gaan deze twee prachtige mensen zo ontzettend missen!

Donderdagavond na afloop van de stemming kwamen we als vijftal nog een laatste keer samen op mijn kamer. Fysiek op anderhalve meter, maar in de geest heel dicht bij elkaar.

Samen hebben we gebeden en alles van deze periode en alles wat Carla en Joël hebben gedaan weer in de handen van onze goede God gelegd. Zo willen we werken. We geven alles wat we hebben, maar doen dat in afhankelijkheid van God. Alleen Hij kan zegen geven.

Zo willen we ook campagne gaan voeren. Met onze beste mensen en onze beste ideeën gaan we alles geven. We gaan alles doen wat we kunnen om na 17 maart met een grotere fractie werk te maken van onze idealen. Maar wel in afhankelijkheid van God. En hopelijk ook met de hulp van jullie!

Willen jullie met ons meestrijden in deze campagne? Jullie gesprek met die ene twijfelaar via misschien wel veel effectiever dan al mijn spreken en schrijven. Die ene flyer door de brievenbus van je gemeentelid of buurtgenoot kan net de doorslag geven.

Dank voor jullie steun in deze periode! Vol goede moed gaan we door richting 17 maart en willen we ook daarna blijven kiezen voor wat écht telt. Op hoop van zegen!

In verbondenheid,

GJS nieuwe foto uitgeknipt in rondje.png

Gert-Jan Segers
Fractievoorzitter ChristenUnie Tweede Kamerfractie

Achter-de-schermen: De laatste Kamerdag van Joël en Carla

Kijk mee met Carla Dik-Faber en Joël Voordewind tijdens hun laatste reguliere dag in de Tweede Kamer. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat geven ze een leuke blik achter de schermen van deze bijzondere dag!

> Bekijk de video (en klik op 'abonneren')

Drie crises (bijdrage coronadebat)

"De situatie is zorgelijk. Ik houd mijn hart vast voor chronisch zieken die wachten op een vaccin. Voor een wijkverpleegkundige die hoopt op weinig uitval van collega’s, van personeel en voor de persoon met ernstige psychische problematiek wiens leven verslechtert."

Lees de bijdrage van Gert-Jan Segers

Het komt er: statiegeld op blikjes

"Wat een ontzettend goed nieuws dat het kabinet nú - eerder dan gepland - het besluit neemt om statiegeld op blik in te voeren. Dat is heel erg nodig. Jaarlijks komen naar schatting 150 miljoen blikjes als zwerfafval terecht in onze natuur en leefomgeving. Dat is niet alleen lelijk, maar vooral ontzettend slecht voor de dieren en natuur."

Lees de blog van Carla Dik-Faber

Meer dan 16.000 mensen vragen om vrijlating Pakistaans echtpaar

Meer dan 16.000 mensen in Nederland roepen de Pakistaanse overheid op om het christelijke echtpaar Shafqat en Shagufta vrij te laten. Dat is het resultaat van de petitiecampagne, opgezet door ChristenUnie en Hulp Vervolgde Christenen (HVC), die vrijdag is beëindigd.

De situatie op Lesbos en de inzet van Nederland

"We gaan voor een rechtvaardige Europese aanpak, met een snelle selectie aan de randen van Europa, een eerlijke verdeling van vluchtelingen over Europese lidstaten en een gezamenlijk terugkeerbeleid voor hen die worden afgewezen. Daarbij hoort óók een Nederland dat ruimhartig is voor hen die moeten vluchten voor oorlog en geweld. "

Lees het blog van Joël Voordewind

Kiezen voor wat echt telt (congresspeech)

"We willen zorgen voor die schepping. We willen bouwen aan een economie waarin het draait om mensen. En we geloven in een samenleving waarin we goed voor elkaar zorgen. Dat is onze harteklop. Dat is onze roeping."

Lees of bekijk de speech van Gert-Jan Segers