Elk lid is van harte welkom om op dit buitengewoon congres aan te schuiven en mee te spreken. Het staat gepland op zaterdag 1 oktober 2022.

Save the Date: 1 oktober 2022 buitengewoon congres

Beste leden van de ChristenUnie,

We maken heftige tijden door. Als partij, wanneer ik denk aan het aftreden van ‘onze’ minister Henk Staghouwer, eerder deze week. Maar ook als land, als we zien wat er momenteel in ons land speelt. De polarisatie voelen we allemaal; rond stikstof, de toekomst van de landbouw, bestaanszekerheid, de mensonterende situatie in Ter Apel.

Als partij willen we elkaar door alles heen vast blijven houden en het gesprek over al deze onderwerpen blijven voeren. En dat doen we ook, op verschillende manieren.

Ik noemde ‘Ter Apel’ al, maar eigenlijk is het breder dan dat. Het zal u niet ontgaan zijn dat er momenteel van alles mis gaat met de opvang van asielzoekers in Nederland. Om uit deze crisis te komen heeft het kabinet een reeks afspraken gemaakt die de instroom, opvang en uitstroom van asielzoekers moeten verbeteren. Deze week gaat de Tweede Kamer in debat over deze plannen en ook onze Tweede Kamerfractie zal zich er over uitspreken. Don Ceder schreef er deze blog over, waarin hij stelt dat hij in de kabinetsplannen naast goede maatregelen ook pijnlijke punten ziet.

Deze pijnpunten raken ook ruim 300 betrokken ChristenUnie-leden die hun verontrusting woorden geven in een brief. Daarnaast vragen ze ons om een buitengewoon congres te organiseren waar we dit belangrijke onderwerp samen kunnen bespreken.

De kracht van de ChristenUnie is dat we een partij zijn van betrokken en gemotiveerde mensen die zich via de ChristenUnie willen inzetten voor de wereld en de mensen om ons heen. Bij een gezonde en actieve partij hoort een voortdurend gesprek over wát we doen, en waarom we het doen. Ook als het ingewikkeld of spannend is. Dat past bij een partij als de onze die steeds vaker grote verantwoordelijkheid draagt. Daarom geven we als Landelijk Bestuur graag opvolging aan de vraag om een buitengewoon congres te organiseren en zien we het als een kans om het onderlinge gesprek te faciliteren.

Elk lid is daarom van harte welkom om op dit buitengewoon congres aan te schuiven en mee te spreken. Het staat gepland op zaterdag 1 oktober 2022. Op dit moment wordt er door ons partijbureau hard gewerkt aan een locatie en verdere invulling. Het buitengewoon congres staat in de eerste plaats in het teken van het asielbeleid, maar op deze dag willen we ook ruimte bieden om over de andere thema's in gesprek te gaan. Zodra er meer bekend is over de invulling hoort u dat van mij via een volgende mail. In die mail vindt u meer praktische informatie en de mogelijkheid om u aan te melden.

Het organiseren van een congres vraagt veel tijd en werk van onze mensen op het partijbureau. Dat maakt dat we ook dingen níet kunnen doen. Tot mijn spijt hebben we daarom besloten om de laatste twee edities van de Zomertour (gepland op 16 en 30 september) te annuleren. De zomertour op 9 september in Leiden gaat wel gewoon door. Gezien het grote aantal aanmeldingen belooft ook deze editie van de Zomertour een mooie avond te worden. We bekijken de komende tijd of we de – wat ons betreft succesvolle – Zomertour op een later moment een ander vervolg kunnen geven.

Ik hoop u daar, bij de Zomertour, het buitengewoon congres of op een andere gelegenheid ook te ontmoeten. Mag ik u in de tussentijd vragen om voor onze partij en onze politici te bidden? Uw betrokkenheid en steun zijn van groot belang voor onze mensen, onze partij en voor de missie die we met elkaar delen om samen het goede te doen en het verschil te maken.

Hartelijke groet,

Ankie van Tatenhove