Columns voor het Nederlands Dagblad

Hoop op iets moois (Column Gert-Jan Segers)

Gert-Jan Segers - Foto: Anne-Paul Roukemadinsdag 30 augustus 2016 10:14 Hoop doet leven. Hoop is het bloed in onze aderen en het vuur in onze botten. Omdat we hopen, gaan we vriendschappen en liefdesrelaties aan. Durven we kinderen te krijgen. Beginnen we een ... lees verder

Ik ben bang voor elke meerderheid (ND-column Gert-Jan Segers)

Gert-Jan Segers - Foto: Anne-Paul Roukemadinsdag 19 juli 2016 09:22 Een militaire coup deugt niet. Ook in Turkije is er de afgelopen dagen alleen maar ellende van gekomen. De laatste stuiptrekking van de secularisten in Turkije heeft geleid tot een tegencoup die zijn weerga niet kent. lees verder

Een volk dat in duisternis woont (ND-column Gert-Jan Segers)

Gert-Jan Segers - Foto: Anne-Paul Roukemadinsdag 07 juni 2016 11:50 Ik ben een boek aan het schrijven. Het is een zoektocht langs de breuklijnen in onze samenleving. Die tussen ouderen zonder baan en jongeren zonder vast contract. Tussen niet-gelovigen die bang zijn voor religieuze fanatici, en gelovigen die een seculiere meerderheid vrezen. Tussen winnaars en verliezers, tussen supporters van Sylvana Simons en die van Ebru Umar. Het is ook een zoektocht naar plaatsen van hoop. Hoop die ons laat zien dat het niet hoeft te blijven zoals het nu is. lees verder

Groen, gelovig en gelukkig (ND-column Gert-Jan Segers)

segersstuurdinsdag 03 mei 2016 11:02 ‘Duurzaamheid vinden wij hier een naar woord’, zei een Urker visser tegen ons. Arie Slob en ik waren in het kader van onze regime change op tournee en deden ook Urk aan. We kregen er een rondleiding door het gebouw van de maritieme opleiding en hadden net samen op de brug van een virtueel varend schip gestaan. lees verder

Nedergedaald ter Brussel (ND-column Gert-Jan Segers)

Gert-Jan Segers - Foto: Anne-Paul Roukemadinsdag 29 maart 2016 11:54 Rennende mensen. Paniek. Rookpluimen. Een met plafonddelen bezaaide vertrekhal. Bebloede mensen op de stoep bij het metrostation. Tientallen doden. Brussel. Daarna het grote gepraat, waar ik ook aan heb meegedaan. Over schuld, oorzaken, oplossingen, over politiesterkte, wijkaanpak, over de islam, jihadisme. Maar onder de scherven, onder al die woorden, broeit een veel ingrijpender vraag. Heeft onze God ons verlaten? Heeft Hij ons aan elkaar overgegeven? lees verder

Column Gert-Jan Segers: 'Bombarderen in Gods naam?' (ND)

Gert-Jan Segers - Foto: Anne-Paul Roukemadinsdag 16 februari 2016 09:58 Bombarderen of niet bombarderen, dat was de vraag die mijn collega’s en ik vorige week moesten beantwoorden. ISIS wordt in Irak mede door onze F-16’s bestreden en omdat ISIS daar zijn aanvoer vanuit Syrië krijgt, is het de vraag of we deze jihadisten ook over de Iraaks-Syrische grens moeten gaan bestrijden. En voor zover ik zelf al niet door had dat dit een ingrijpende keus is, werd het me wel duidelijk door de adviezen die ik van verschillende kanten kreeg. lees verder

Column Gert-Jan Segers: 'Ik ben toch zo benieuwd ...' (ND)

segers-banner-1-944x390dinsdag 05 januari 2016 11:19 Ergens in mijn tienertijd drong pas echt tot me door wat ik daarvoor alleen nog maar verstandelijk wist: dat ik sterfelijk ben, dat ik onherroepelijk dood zal gaan. Het sloeg me compleet van m’n sokkel. Ik besefte dat de dood een leven lang op de loer ligt, er de tijd voor kan nemen, maar vroeger of later altijd sterker is dan het leven. lees verder

Column Gert-Jan Segers: 'De marathonloper' (ND)

segers-banner-1-944x390dinsdag 01 december 2015 08:44 ‘Je bent een Gideon geweest’, zei ik tegen hem. Want net als Gideon benadrukt ook hij regelmatig zijn gewone afkomst. ‘Ik ben ook maar een zoon van een middenstander’, zegt hij dan, ‘en een hbo’er.’ lees verder

Column Gert-Jan Segers: 'Mensen van goede wil'

segers-banner-4-944x390dinsdag 01 september 2015 10:01 In Italië was het soms net of ik ook even vakantie had van onze secularisatie. Lopend en rijdend door dat prachtige, glooiende landschap had ik bijna altijd wel ergens zicht op de Gekruisigde of zijn moeder. Zondags stromen de dorpskerkjes daar ook nog eens vol met een redelijke dwarsdoorsnede van de bevolking. Komend uit een land waarin kerk en wereld van elkaar zijn vervreemd, is het aangenaam om te zien hoe makkelijk de oversteek van terras naar kerk en van kerk naar café wordt gemaakt. lees verder

'Heb mededogen met het Europese plebs' (ND-column)

segers-banner-1-944x390dinsdag 21 juli 2015 11:28 Apologeten van meer Europa gedragen zich als gelovigen van het irritante soort. Wat er ook gebeurt, alles is een bevestiging van hun geloofsovertuiging dat we naar een Verenigde Staten van Europa toe moeten. Omdat dat goed is. Berekeningen die laten zien dat de EU ons geld oplevert, zijn uiteraard een warme aanmoediging voor nog meer Europa. En wel snel. lees verder