Nieuwsoverzicht

RSS icon linking to RSS overview

Nieuws met label 'Financiën'

Bekijk nieuws zonder te selecteren op label

Bijdrage Peter Ester aan de Algemene financiële beschouwingen

Eurosdinsdag 12 december 2017 14:51 Vandaag worden door de Eerste Kamer de Algemene financiële beschouwingen gehouden en het pakket Belastingplan 2018 behandeld. Senator Peter Ester stond stil bij de mogelijke economische en financiële impact voor ons land van de grote internationale onzekerheden en daarmee samenhangende risico's, zoals de Brexit. Een ander groot voortdurend aandachtspunt voor Ester is de noodzaak van het verkleinen van ongerechtvaardigde fiscale verschillen. Lees hier zijn bijdrage, waarin hij ingaat op deze en andere aangelegen punten. lees verder
Peter Ester

Peter Ester: "Balans belastingbeleid Rutte II mager"

Foto Peter Ester - hoge resolutiedinsdag 13 december 2016 14:15 Bij de behandeling van het Belastingplan 2017 op dinsdag 13 december in de Eerste Kamer maakte senator Peter Ester de balans op over het door het kabinet Rutte II gevoerde fiscale beleid. Peter Ester: "Die balans is mager. Deze staatssecretaris zou de fiscale rommelzolder gaan opruimen, maar verder dan het verplaatsen van wat dozen van de ene naar de andere hoek is hij niet gekomen. Een belastingstelselherziening is uitgebleven. Terwijl de marginale druk - de belastingdruk bij één extra euro aan inkomen - voor met name eenverdieners gigantische proporties heeft aangenomen. De verhoudingen zijn echt zoek. Daarnaast is door de weinig doordachte afschaffing van de VAR en de invoering van modelovereenkomsten, waar mijn fractie tegen heeft gestemd, veel onrust en onzekerheid onder de één miljoen zzp'ers ontstaan. De belasting op vermogen zorgt ervoor dat je bij een beetje vermogen al meer belasting betaalt dan dat je rente ontvangt. En de reorganisatie van de Belastingdienst zelf is financieel uit de hand gelopen."

Peter Ester vervolgt: "Als het nieuwe kabinet iets moet oppakken, is het wel de herziening van het belastingstelsel. Om een stelsel te creëren dat niet langer verdeelt, maar verbindt; dat eerlijker en eenvoudiger is dan het huidige stelsel."

Lees hieronder de volledige bijdrage, zoals uitgesproken in de eerste termijn. lees verder

Bijdrage Peter Ester aan Financiële Beschouwingen

Foto Peter Ester - hoge resolutiedinsdag 22 november 2016 16:54 Tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen in de Eerste Kamer was er volop ruimte voor reflectie op het kabinetsbeleid. Financieel woordvoerder Peter Ester legde in dit debat de vinger bij de resultaten én de pijnpunten van het kabinetsbeleid. "Alleen al het feit dat dit kabinet voor het eerst in twee decennia de rit volledig lijkt uit te zitten, heeft voor de nodige rust en stabiliteit gezorgd. Daarbij zijn er ook de nodige noodzakelijke hervormingen doorgevoerd. Tegelijk er is ook veel blijven liggen: het belastingstelsel en pensioenstelsel moeten worden hervormd en het zzp-beleid van dit kabinet is op een fiasco uitgedraaid." lees verder
Peter Ester