Open Dag 2017 Programma toelichting

Escaperoom

Stap in de schoenen van een Kamerlid, overleef jij de hectiek? Een soort escaperoom, maar dan anders. Schrijf een bijdrage voor een debat, geef een verklaring af voor de pers en beantwoord tegelijkertijd e-mails en telefoontjes. Lukt het jou om het debat voor te bereiden of sta je na een half uur met lege handen?

Rondleiding

Neem een kijkje achter de schermen en bezoek de mooiste vertrekken van het Kamergebouw. Bekijk de Handelingenkamer, neem plaats op de publieke tribune en bezoek onder andere de oude plenaire zaal.

CU University

CU University 1: Opkomen voor vervolgde christenen

Klaas Muurling, namens Open Doors, zal vertellen hoe het ervoor staat in de wereld als het gaat om christenvervolging, maar vooral ook wat u daar aan kunt doen.

CU University 2: Ruimte voor gezin

Onder leiding van Pim Roza gaan Cocky Drost en Bernadette van den Berg in gesprek over de ChristenUnie als gezinspartij. Op 7 november organiseerde de ChristenUnie al een symposium in de Tweede Kamer ‘Hoe babyproof zijn relaties’ en deze CU University gaat daarop verder.

CU University 3: Een wereld zonder drugs

De broertjes Vreugdenhil, Hermen en Dirk, zijn beiden Statenlid namens de ChristenUnie. De één in Brabant, de ander in Gelderland. Beiden hebben ze in hun provincie te maken met de problemen die drugs veroorzaakt en proberen ze daar een einde aan te maken. Bij het CU University vertellen ze daar over. Lees alvast het artikel over hen dat eerder in het RD stond: http://www.rd.nl/vandaag/binnenland/broers-vreugdenhil-christenunie-strijden-tegen-drugsmisdaad-1.1352855

CU University 4: Hoe voert de ChristenUnie campagne?

Twee communicatiemannen van de ChristenUnie vertellen je hoe de campagne van de ChristenUnie er uitziet en welke strategie daar achter zit. Maar het belangrijkste is natuurlijk hoe jij daar een bijdrage aan kunt leveren!

CU University 5: De wereld na Trump

James Kennedy, de decaan van Utrecht University College, hij komt uit Amerika, houdt zich bezig met na-oorlogse maatschappelijke veranderingen. KlaasJan Baas van de EO, hij heeft een rapportage gemaakt in Amerika waarbij hij zich focuste op de Trump-stemmer. Pieter Grinwis, raadslid van de ChristenUnie in Den Haag, waar veel mensen de PVV steunen. Ze gaan in een panel discussiëren over wat de overwinning van rechts-populisme in Amerika voor ons in Nederland betekent, met als belangrijkste vraag: Hoe moeten we omgaan met de opkomst van rechtspopulisme?

CU University 6: Kenniseconomie

Kees Boele, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, en Frank van der Duijn Schouten, voormalig rector magnificus van de Vrije Universiteit en de Universiteit Tilburg, gaan onder leiding van Hoofd Beleid van de ChristenUnie in gesprek over Nederland als kenniseconomie.

Workshops

Workshop 1: Take it to the streets

Als lid, ambassadeur en professional van de ChristenUnie vertel je jou verhaal van hoop voor Nederland. Hoop voor de aller zwaksten, een zorgzame samenleving. Waar iedereen gelijkwaardig is. Take it to the streets... leert jou een begin aan over hoe je kunt vertellen over een hoopvolle samenleving waarbij iedereen erbij hoort! Wees welkom! Leer jou boodschap uitdragen!

Workshop 2: De WHY van de ChristenUnie

In deze workshop ontdek je voor het eerst of opnieuw wat jou enthousiast maakt voor de ChristenUnie. Je staat kort stil bij de visie en uitgangspunten van de ChristenUnie, en hoe die naar voren komen in de actuele politiek. Je kiest letterlijk positie voor of tegen enkele stellingen en gaat daarover met elkaar in debat.

Workshop 3: Politiek iets voor mij?

Draag je graag bij aan een mooie samenleving? Je kan veel mooi werk doen als vrijwilliger in je gemeente. Denk hierbij ook eens aan de politiek. Want waar worden de besluiten genomen over hoe jouw gemeente eruit ziet. Juist, in de gemeenteraad. Ook jij kan hieraan mee doen. Hoe? In deze workshop ontdek je het!

Vragenuurtje

Het wekelijkse vragenuurtje van de Tweede Kamer, maar deze keer stel jij de vragen! Verschillende Eerste en Tweede Kamerleden van de ChristenUnie leg jij het vuur aan de schenen.

Collegetours

Collegetour 1: Stieneke van der Graaf & Don Ceder

Op een informele manier kun je de nummers 6 en 7 van de kandidatenlijst beter leren kennen: wat drijft hen en waar gaan zij zich de komende tijd voor inzetten? Aan de hand van foto’s en persoonlijke verhalen zullen ze hierover vertellen. Ga met hen in gesprek over hoop, de ChristenUnie en hoe je geloof een stem kunt geven.

Collegetour 2: Gert-Jan Segers & Nienke Westerbeek (directeur Compassion en oud hoofdredacteur van de EVA)

Gert-Jan en Nienke praten met elkaar en met jou over waar hun passie ligt en waarom zij het werk doen wat ze doen. Je kunt met Gert-Jan Segers en Nienke Westerbeek in gesprek over hoe de ChristenUnie en Compassion hoop brengen in de wereld.

Collegetour 3: Minella meets Carola Schouten & Joëlle Gooijer

Jezus leerde ons bidden met de woorden van het ‘Onze Vader’. Hoe kleur je dit gebed als jouw plek op de wereld niet de gemiddelde doorzonwoning is? Minella ontmoet spraakmakende, christelijke vrouwen die leven en bewegen op minder belichte plaatsen. Aan de hand van de regels uit het ‘Onze Vader’ voert ze een gesprek over: geloof, liefde, schuld en de ‘hemel op aarde’.