Het nieuwe leren bij de ChristenUnie

Vanaf september 2015 start Het nieuwe leren bij de ChristenUnie: een mix van online leren, bijeenkomsten en leren in de praktijk.

Hoe ziet het nieuwe leren eruit?

Het nieuwe aanbod  is onderverdeeld in modules die elk een onderdeel van het politieke werk behandelen. De meeste modules beginnen met een bijeenkomst over het onderwerp waarbij je de andere deelnemers èn je online mentor leert kennen. De mentor kan tegelijk de trainer zijn, dit hoeft niet altijd. De datum van die bijeenkomst ligt vast, de online opdrachten maak je op een zelfgekozen plaats en moment.

Ongeveer twee weken voor de start krijg je de inloggegevens voor de online leeromgeving. De online opdrachten hebben allerlei vormen om informatie tot je te nemen en te verwerken. Een video, tekstdocument, meerkeuzetest, praktijkopdracht of de vraag om iemand te interviewen zijn enkele mogelijkheden. Je krijgt ongeveer acht weken de tijd om de module af te ronden.

Dichter bij de praktijk

In heel wat online opdrachten word je uitgedaagd de leerstof direct toe te passen in je eigen situatie. Je merkt dan meteen waar je tegenaan loopt en kunt hier tips over vragen aan je mentor (of docent) en/of aan de andere deelnemers. Zo bereik je een maximaal leereffect waarmee je meteen verder komt in de praktijk.

Maatwerk met de quickscan

Je kunt nu al de quickscan voor raadsleden invullen om te zien welke taken van het raadswerk je goed beheerst en welke nog minder. Na het invullen heb je meteen het resultaat met aanbevelingen in handen. Scoor je hoog op een onderdeel van het raadswerk, dan hoef je geen tijd te investeren in het volgen van een module over dit onderdeel. Scoor je laag, dan krijg je het advies te beginnen met de betreffende module.

Wanneer kun je starten?

Vanaf september zijn de eerste modules voor Staten-, raads- en steunfractieleden startklaar. In de loop van het seizoen komen er meer modules beschikbaar, o.a. voor fractievoorzitters.

Ga naar het opleidingsaanbod voor meer informatie over de verschillende modules. Daar vind je ook concrete data en kun je je aanmelden.

Bekijk hier de video over het nieuwe leren.