Openbaar vervoer

Openbaar vervoer

In het kort

De ChristenUnie wil de positie van het openbaar vervoer vergroten en versterken. De OV-ambities moeten hoger door middel van investeringen in reistijdverbetering, frequentieverhoging en directe verbindingen.

Daarom wil de ChristenUnie de volgende maatregelen nemen:

  • Reistijd verkorten tussen Noord-, Oost- en Zuid-Nederland en de Randstad.
  • Op verschillende trajecten vindt capaciteitsuitbreiding plaats.
  • Grensregio’s moeten beter ontsloten worden op België en Duitsland.
  • Scherpere eisen aan NS en ProRail.
  • Aanpassing van stations en haltes zodat mensen met een beperking overal met het OV kunnen.

_______________________________________________

  • Ambitie en actie. De OV-ambities moeten hoger door middel van investeringen in reistijdverbetering, frequentieverhoging en directe verbindingen.
  • Prestaties openbaar. Vervoerders worden verplicht cijfers over aantal reizigers, reistijd en klanttevredenheid per verbinding te publiceren.
  • Investeren in regionale projecten. Voorbeelden zijn lightrail en busbanen. 
  • Reiziger centraal. De OV-chipkaart wordt als brede mobiliteitskaart meer klantgericht door de mogelijkheid te reizen op rekening en door makkelijker overstappen. De actuele reisinformatie op haltes, stations en internet wordt aanzienlijk verbeterd.
  • Toegankelijkheid de norm. Samen met provincies en vervoerders worden stations en haltes aangepast, zodat deze versneld volledig toegankelijk worden voor mensen met een beperking.
  • Capaciteitsuitbreiding spoor. Inhaalsporen of spoorverdubbeling, extra perrons en ongelijkvloerse kruisingen zijn op een aantal punten noodzakelijk, zodat intercity’s en sprinters elkaar niet in de weg zitten en de frequentie kan worden verhoogd. Waar mogelijk vindt elektrificatie van het spoor plaats. Bij een voldoende hoge vervoersvraag worden directe verbindingen de norm.
  • Nieuwe spoorbeveiliging en energiesysteem. Het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS wordt snel ingevoerd, zodat treinen korter op elkaar kunnen rijden, de spoorveiligheid verbetert en op langere termijn onderhoudskosten worden bespaard. Ook wordt de bovenleidingspanning verhoogd naar 3 kilovolt zodat treinen sneller kunnen optrekken en energie wordt bespaard. 
  • Scherpere eisen aan NS en ProRail. De maximaal toegestane prijsverhoging wordt afhankelijk van de prestaties van NS. ProRail moet zorgen voor minder verstoringen en het sneller oplossen van verstoringen.
  • Geen toeslag op HSL. De toeslag voor de HSL-Zuid vervalt nu deze onderdeel is geworden van het hoofdrailnet.

Daarnaast heeft ChristenUnie een actieplan Spoor ontwikkeld:

  • Kortere reistijden. De reistijd tussen Noord-, Oost- en Zuid-Nederland en de Randstad moet korter. Het spoor wordt hiervoor waar mogelijk en stapsgewijs geschikt gemaakt voor hogere snelheden. De spoorknooppunten Zwolle en Eindhoven worden verbeterd zodat treinen niet onnodig op elkaar hoeven te wachten. 
  • Directe verbindingen. Bij een hoge vervoersvraag worden directe verbindingen de norm. De ChristenUnie zet zich in voor het realiseren van een nieuwe spoorlijn Utrecht-Breda.
  • Grensregio’s beter ontsluiten. De verbindingen Groningen-Bremen, Eindhoven-Düsseldorf, Heerlen-Aken en Roosendaal-Antwerpen worden in samenwerking met de buurlanden versneld. Een kink in de kabel voor de realisatie van een snelle treinverbinding tussen Groningen en Duitsland is de kapotte spoorbrug Friesenbrücke over de Ems in Duitsland. Wij maken ons sterk voor een snel herstel.
  • Meer stations. Door innovatieve, metro-achtige vervoerstechnieken, waardoor treinstellen korter achter elkaar kunnen rijden, kan er meer ruimte komen voor stadsgewestelijk vervoer op het spoor. 
  • Capaciteitsuitbreiding. Slimme infrastructurele oplossingen (passeersporen, ERTMS) kunnen de vervoerscapaciteit op het spoor vergroten. Drukke enkelsporige regionale spoorlijnen zoals Barneveld-Ede, Leeuwarden-Groningen, Leiden-Woerden, Winterswijk-Arnhem, Zwolle-Emmen en Zwolle-Almelo worden opgewaardeerd door (gedeeltelijke) spoorverdubbeling en elektrificatie. In de Randstad moeten de drukke trajecten Amsterdam-Almere, Gouda-Woerden, Utrecht-Veenendaal, Rotterdam-Delft, Breda-Tilburg en Nijmegen-Arnhem viersporig worden. In de Randstad moeten de drukke trajecten ook capaciteitsvergroting kunnen krijgen.
  • Elektrificatie van het spoor. Dieseltreinen worden zoveel mogelijk vervangen door elektrische treinen. Dit is beter voor het milieu en de reistijd. 
  • Goederencorridors. Bij groeiend transportvolume moet ingezet worden op aparte goederencorridors om steden en dorpen te ontlasten. Wij zijn daarom voor de Noordtak van de Betuweroute over een nieuw tracé tussen Zevenaar en Oldenzaal en de VEZA spoorboog voor vervoer tussen Vlissingen en Antwerpen. De ChristenUnie is tegen een spoorboog bij Deventer, omdat dit geen toekomstvaste oplossing is die bovendien ten koste gaat van de capaciteit voor het reizigersvervoer in deze regio.

Lees meer:

Deel dit standpunt

➡ Klik hier voor al onze standpunten op alfabetische volgorde