Start-oud

1. Gert-Jan Segers - Foto: Anne-Paul Roukema
    Door Gert-Jan Segers op 19 januari 2021 om 19:00

Ongekend onrecht: als de overheid geen menselijk gezicht heeft

Ik heb verhalen van verschillende gedupeerde ouders gehoord en iedere keer maken ze indruk. Zoals vorige week nog, van een vrouw die in 2012, het jaar dat ik zelf Kamerlid werd, een eerste brief kreeg van de Belastingdienst. Daarna al haar bonnetjes heeft ingeleverd, verschillende keren met plastic tassen vol met bewijsmateriaal naar de Belastingdienst zelf is toegegaan. Heeft gebeld, heeft gemaild, heeft gesmeekt, en allemaal tevergeefs. Ze moest tienduizenden euro’s terugbetalen, kreeg problemen met haar woningcorporatie, is ontslagen, heeft haar werk verloren. Ze kreeg problemen met de schuldhulpverlening omdat ze was aangemerkt als fraudeur. Omdat ze de verdenking van fraude op zich gelaten, kwam ze daar niet voor in aanmerking. En ze kon zichzelf niet aanvullend verzekeren. Jarenlang kon ze niet naar de tandarts. Door de stress kreeg ze ernstige fysieke klachten.

2. moria.jpg
    joelvoordewind2018
    Door Joël Voordewind op 19 januari 2021 om 18:12

Gemengde gevoelens

Vandaag werd meer bekend over de definitieve uitwerking van de afspraken die zijn gemaakt om veiligheid te bieden aan de kwetsbare vluchtelingen. Ik heb hier gemengde gevoelens over.

3. kinderopvangtoeslag
    Door Gert-Jan Segers op 18 januari 2021 om 20:42

We zijn vergeten dat we allemaal kleine krabbelaars en struikelende stuntelaars zijn

Als de overheid niet onderworpen is aan het recht, dan is er geen verschil meer met een roversbende, schreef Augustinus ooit. De overheid kan een monster zijn. De overheid kan jarenlang en stelselmatig ouders vermalen met onmogelijke eisen, hoge terugvorderingen en beslaglegging. De overheid kan genadeloos zijn door zich doof te houden voor mensen die ten einde raad zijn. Inmiddels weten we dat onze bloedeigen Nederlandse overheid zich inderdaad heeft gedragen als een monster. En dat monster hebben wij zelf gebaard.

4. Binnenhof
    Door Gert-Jan Segers op 15 januari 2021 om 14:34

Een ingrijpend, maar juist besluit

Soms weet je dat je een belangrijke politieke beslissing alleen maar op grond van je eigen, diepste overtuiging kunt nemen. En daarna dan samen met de fractie en de eigen bewindspersonen op grond van ook hún eigen morele kompas. Dan weet je dat je alle peilingen en politieke overwegingen zoveel mogelijk terzijde moet schuiven en moet doen waarvan je gelooft dat het echt het goede is.

5. Coronavirus.jpg
    carladikfaber2018
    Door Carla Dik-Faber op 14 januari 2021 om 17:10

Mag je kiezen tussen coronavaccins?

De vaccinaties tegen corona zijn begonnen en dat is goed nieuws. Persoonlijk ben ik blij dat God aan mensen de kennis heeft gegeven om een vaccin te ontwikkelen om daarmee levens te sparen. Voor de bestrijding van corona is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen worden gevaccineerd.