Statiegeld

Petitie 'Een echte held kiest statiegeld'

Op dinsdag 28 februari hebben we als partij samen met het bedrijf TOMRA en Stichting Ons Statiegeld met een actie op het Plein in Den Haag zichtbaar gemaakt hoe omvangrijk het zwerfvuilprobleem is. Er zijn artikelen geschreven waarin we argumenten hebben aangedragen waarom uitbreiding van het statiegeldsysteem de beste optie is om zwerfvuil en daarmee onkosten bij gemeenten en burgers tegen te gaan.
Samen met de BestuurdersVereniging hebben we een kant en klare motie aangeleverd bij onze raadsleden. Voorzover bij ons bekend hebben 28 gemeenteraden de motie over uitbreiding statiegeld aangenomen. Dit alles heeft veel aandacht in zowel landelijke als lokale pers opgeleverd. Het onderwerp statiegeld leeft nu volop in krantencommentaren, op twitter en andere media (bv stand.nl, radio 538). Ook de petitie op www.echteheld.nl wordt veel ondertekend.

Op 7 maart jl heeft de eerste termijn van het debat over het statiegeld plaats gevonden. Het lijkt erop dat de VVD, het CDA, en de PVV de staatssecretaris steunen in het voornemen om het statiegeld af te schaffen. Niet duidelijk is wat het standpunt is van de SGP. Deze partij was afwezig tijdens het debat. Alle andere partijen zijn net als wij voor uitbreiding van de statiegeldregeling.
De Vereniging Nederlandse Gemeenten heeft op het punt van de statiegeldregeling onvoldoende de inbreng van haar eigen leden ingebracht. Als  ChristenUnie adviseren we onze raadsleden dan ook om bij de zogenaamde ledenraadpleging zeer kritisch te zijn over de geleverde inbreng van de VNG op dit punt. De VNG moet terug naar de onderhandelingstafel nu Atsma zijn oren zo heeft laten hangen naar de lobby van het verpakkende bedrijfsleven. Deze regering zet zich duidelijk niet in voor een duurzame economie.

Daarom laat de ChristenUnie van zich horen!

Ondertussen is in het land al brede steun voor de motie om statiegeld te behouden en uit te breiden. Hieronder een overzicht van gemeenten waar de motie aangenomen is:

• Hilversum
  • Groningen
  • Haren
  • Ten Boer

Kijk op onze Facebookpagina voor foto's en video's van de actie op het Plein in Den Haag: www.facebook.com/christenunie

Op dinsdag 27 februari heeft de staatssecretaris gepoogd de vele vragen te beantwoorden omtrent de statiegeldregeling. Alleen de coalitiepartijen lijken te overtuigen. Er is een zogenaamd Voortgezet Algemeen Overleg aangevraagd door de ChristenUnie omdat de beantwoording als onvoldoende wordt ervaren. Een breed gedragen statiegeldgewoonte met prima resultaten dreigt nu ingewisseld te worden voor een onzekere papieren werkelijkheid die door het belanghebbende bedrijfsleven is voorgesteld. De ChristenUnie heeft via verschillende gemeenteraden de VNG laten weten niet in te willen stemmen met opheffing van de statiegeldregeling. Duurzaamheid lijkt onder dit kabinet helaas verder weg dan ooit. En het milieu, de gemeenten, provincies en daarmee de burgers zijn de dupe.