Voorlichter gezocht

De ChristenUnie Tweede Kamerfractie heeft als missie om vrede te zoeken en recht te doen en zo in het hart van de landelijke politiek te werken aan ‘het goede samen leven’. De afdeling voorlichting van de Tweede Kamerfractie maakt die missie, onze mensen en de resultaten die we boeken zichtbaar. In nauwe samenwerking met de afdeling communicatie op ons partijbureau in Amersfoort zorgen we dat de ChristenUnie herkenbaar aanwezig is in ‘traditionele media’ als kranten, radio en televisie, maar ook en steeds meer op (onze eigen) social media.

Want via welk kanaal we ons ook uiten, onze idealen zijn altijd hetzelfde. Omdat we de ambitie hebben om deze integrale communicatiebenadering verder te versterken, zoeken we een

voorlichter allround (pers en social media)
voor twee Tweede Kamerleden

Je bent een allround communicatieprofessional en spil in het succes van de profilering en zichtbaarheid van de Tweede Kamerleden waar je voor werkt. Je krijgt veel vrijheid om samen met je collega’s te werken aan de ontwikkeling en uitvoering van voorlichting en communicatie. Je zit dicht op het werk van de Kamerleden, neemt hen werk uit handen, legt namens hen contact met de pers en bent (mede-)beheerder van hun social mediakanalen. Je bent betrokken bij zowel inhoud als vorm: je denkt mee over het politieke werk, maar neemt bovenal het voortouw als het gaat om de planvorming van communicatie en de ontwikkeling van content.

Wat is je achtergrond?

  • Je hebt affiniteit met christelijke politiek, je bent lid van de ChristenUnie of wilt dat worden;
  • je hebt een relevante opleiding afgerond op hbo- of wo-niveau en (minstens enige) ervaring in voorlichting, (online) communicatie, journalistiek en/of politiek;
  • je hebt gevoel voor de positie van de ChristenUnie in het politieke landschap en de samenleving en je kent de christelijke kaart van Nederland.

Wat breng je mee?

  • Je bent een communicatief talent - schriftelijk, mondeling en in beeld - en je hebt een integrale kijk op communicatie;
  • je bent zowel nieuwsvolger, politiek dier als social mediakenner, je hebt een neus voor actualiteit, ‘snapt’ politiek en voelt aan hoe je dat communicatief kunt inzetten;
  • je bent een netwerker pur sang en hebt uitstekende contactuele eigenschappen;
  • je bent bekend met verschillende social mediaplatforms, loopt over van ideeën voor communicatie op deze platforms en kunt die creativiteit ook bij collega’s aanwakkeren;
  • je hebt het in je om op te treden als woordvoerder;
  • je hebt oog voor vormgeving en bent in staat om zelf eigentijdse en eigenwijze content te maken;
  • je beseft dat niemand voldoet aan al deze punten en kunt reflecteren op dat wat je al tot in de puntjes beheerst en dat waar je aanleg voor hebt, maar je verder in wilt ontwikkelen.

Waar ga je mee aan de slag?

  • Het genereren van aandacht via media (kranten, radio, televisie, online) en social media voor het politieke werk van de ChristenUnie;
  • het voorbereiden van en begeleiden bij interviews en andere (social) media-optredens van ‘jouw’ Kamerleden;
  • het onderhouden van contact met journalisten en hen zowel proactief als reactief voorzien van heldere en betrouwbare informatie over de ChristenUnie en haar standpunten;
  • het bedenken, maken en verzamelen van (audiovisuele) content voor onze website en social media, het schrijven van artikelen voor blogs, kranten en andere media;
  • voorlichting en communicatie in de breedste zin: het op elkaar laten aansluiten van persvoorlichting, social media, publieksvoorlichting en evenementen.

Wat vraagt onze werkomgeving van je?

  • Je bent bereid tot en gedijt bij onregelmatige werktijden en werken onder (tijds)druk, maar kunt ook afbakenen, prioriteren en de rust bewaren wanneer dit nodig is;
  • je werkt zelfstandig en functioneert daarnaast moeiteloos in een team.

Wat bieden wij?

  • Een uitdagende baan bij dé christelijk-sociale politieke partij van Nederland in een collegiaal en professioneel fractieteam in het hart van politiek Den Haag;
  • een enorme afwisseling in werkzaamheden: van koffie drinken met journalisten tot het schrijven van persberichten en artikelen; van het bedenken en maken van content voor socials tot het adviseren van Kamerleden over profilering en positionering;
  • veel ruimte voor eigen initiatief.

Het werk in de Tweede Kamer is dynamisch en afwisselend, uitdagend, stevig aanpoten en niet zelden lange dagen maken. Onze arbeidsvoorwaarden houden daar rekening mee, bijvoorbeeld door medewerkers veel ruimte te geven om in recesperiodes vrij te nemen. We bieden een passende beloning, afgestemd op de cao voor rijksambtenaren (BBRA). Inschaling is afhankelijk van wat je aan ervaring meebrengt minimaal in schaal 9, maximaal in schaal 11.

Standplaats is de Tweede Kamer in Den Haag, maar je werkt ca. eens in de twee weken ook op ons partijbureau in Amersfoort en bent met regelmaat met Tweede Kamerleden op pad door het hele land.

Vanzelfsprekend gaan wij ervan uit dat je je herkent in de grondslag en uitgangspunten van de ChristenUnie.

De vacature betreft in eerste instantie een tijdelijk dienstverband van 1,0 fte voor een periode van één jaar. Verlenging behoort tot de mogelijkheden.

Interesse?

Voor meer informatie over de functie kun je contact opnemen met Johannes de Vries via 06-41025100. Heb je interesse? Stuur dan je curriculum vitae en motivatiebrief uiterlijk 23 januari naar j.dvries@tweedekamer.nl. Het streven is om de sollicitatieprocedure begin februari af te ronden.