Afscheidssymposium

Dagprogramma

De Tweede Kamerfractie en het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie organiseerden ter gelegenheid van het afscheid van André Rouvoet een symposium over 'rechtsstaat en vrijheid'. Het is het thema dat als een rode draad door de politieke loopbaan van Rouvoet heeft gelopen en dat in het huidige politieke debat opnieuw intensief bediscussieerd wordt.

In de bijdragen en discussie ging het over de rechtsstaat als ruimte voor verschillen en overtuigingen. Staat die met de opkomst van populisme en secularisme onder druk? Is de vrees dat de rechten van religieuze minderheden onder druk staan terecht? En hoe houden we, bij alle religieuze en culturele veranderingen, het ethos van de rechtsstaat vitaal?

Naast André Rouvoet hebben Arie Slob (politiek leider ChristenUnie), Ad Verbrugge (filosoof, Vrije Universiteit), Kars Veling (directeur Huis voor Democratie en Rechtsstaat), Hans Goslinga (politiek commentator Trouw), Arjan Plaisier (scriba Protestantse Kerk) en Beatrice de Graaf (historica, Universiteit Leiden) een bijdrage geleverd.

Hieronder enkele video's van het symposium:

Allereerst, het essay van André Rouvoet:

Zijn toelichting hierop:

Toespraak Arie Slob (geen tijd om de video te bekijken? download dan de MP3)

Meer bijdragen van overige sprekers volgen later.

Foto's van het symposium