Andere kijk op prostitutie

Symposium Andere Kijk op Prostitutie

Het symposium ‘Andere kijk op prostitutie’ dat de ChristenUnie samen met de PvdA, Fier Fryslân en Centrum Kinderhandel Mensenhandel op 23 september 2013 organiseerde, bracht (ervarings)deskundigen en belangstellenden uit uiteenlopende hoeken bij elkaar. Uitgangspunt van het symposium was de wens om het maatschappelijk debat rond prostitutie en seksuele uitbuiting te verdiepen. ChristenUnie-kamerlid Gert-Jan Segers kijkt positief terug op de middag, waarop bleek dat steeds meer mensen bereid zijn zich in te zetten in voor de strijd tegen mensenhandel en de misstanden in de prostitutie. “Het is de strijd tegen de ‘vliegen om de prostituees heen’ die ons kan samenbinden”, zei hij aan het einde van het symposium.

Deze ‘vliegen’ waren eerder op de middag het onderwerp geweest van een lezing door Peter Lemaire, raadsheer bij het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden. Lemaire pleitte voor een pooierverbod, zodat prostituees niet langer uitgebuit zouden kunnen worden door pooiers of loverboys. Gert-Jan Segers had al eerder voor een dergelijk verbod gepleit: “Het is onbestaanbaar dat we blijven tolereren dat prostituees zich kapot moeten werken voor harteloze mannen voor wie mensen handelswaar zijn.”

Op het symposium kwamen ook nog verschillende andere sprekers aan het woord, waaronder de nationaal coördinator prostitutie en mensenhandel uit Zweden, Patrik Cederlöf. Hij beschreef het ‘Zweedse prostitutiemodel’, waarin de klant van een prostituee strafbaar is gesteld. Linda Futa-Van Goch beschreef op aangrijpende wijze haar eigen verhaal. Zij werd dertig jaar geleden het slachtoffer van een loverboy, waarna ze in de prostitutie belandde. Nu zet ze zich in om de problematiek rond prostitutie onder de aandacht te brengen: “Er zijn veel te veel misstanden in prostitutieland waar niet genoeg over gesproken wordt.” Gert-Jan Segers zal de strijd de komende tijd voortzetten: “We mogen niet berusten in moderne slavernij van duizenden vrouwen en mannen van wie we niet eens de naam kennen.”

Hieronder zijn alle toespraken terug te luisteren