Deelsessies congres 2012

Het aantal aanmeldingen voor de deelsessies is groot. Inmiddels zijn acht van de tien deelsessies volgeboekt. U bent van harte welkom bij de deelsessies in de grote zaal:
"Idealen in crisistijd" onder leiding van Menno Helmus, hoofd voorlichting van de Tweede Kamerfractie en "Geloof in beweging" onder leiding van Herman Wegter, presentator Evangelische Omroep.
Wij zien uw aanmelding voor het congres en de resterende deelsessies met belangstelling tegemoet. U kunt klikken op direct aanmelden voor het aanmeldingsformulier.

Deelsessies 12 mei

Ochtendprogramma:

1.     One man one vote? Naar een houdbare partijstructuur (Deze deelsessie is volgeboekt)
De ChristenUnie is een politieke vereniging, met lokale kiesverenigingen als leden. Die kiesverenigingen hebben op hun beurt ook weer leden: mensen van vlees en bloed, zo'n 25.000 in totaal. De manier waarop we georganiseerd zijn, heeft oude papieren, maar de vraag rijst of deze vorm wel toekomstbestendig is. De context van nu is immers heel anders dan die van 50 of zelfs van 15 jaar gelden. Denk alleen maar aan processen van secularisatie, ontzuiling en de-institutionalisering.
Aan de hand van partijbureaudirecteur Menno van Hulst, kunnen gedachten, analyses en suggesties worden besproken om hier samen verder mee te komen.

2.  Naar een christelijk-sociaal zorgstelsel anno 2020 (Deze deelsessie is volgeboekt)
Het economische en financiële systeem schudt op zijn grondvesten. In heel Europa moeten alle zeilen worden bijgesteld om overheidsfinanciën op orde te krijgen. Ook in Nederland. Daarbij helpen 'simpele' bezuinigingen niet langer, er klinkt een luide roep om structurele hervormingen. Daarom heeft het Wetenschappelijk Instituut (WI) enkele werkgroepen in het leven geroepen die op een aantal zeer belangrijke dossiers de partij wil dienen om deze roep te beantwoorden met heldere oplossingsrichtingen. In deze deelsessie gaat een van deze werkgroepen met u over bovenstaand thema in gesprek. Deze deelsessie staat onder leiding van Tiemen Zeldenrust, lid van de WI-Werkgroep Zorg.

3.    Idealen in crisistijd; in de grote zaal
Toen onze Tweede Kamerfractie op 19 april haar notite Idealen in crisitijd presenteerde, kon niet vermoed worden dat deze al zo snel zo'n grote rol zouden spelen. In deze deelsessie gaat de fractie in op de door de ChristenUnie ingebrachte idealen in het bezuinigingsakkoord en bespreekt zij met de deelnemers de impact van dat akkoord. De deelsessie staat onder leiding van Menno Helmus, hoofd voorlichting van de Tweede Kamerfractie.

4.     Verduurzaming van de economie (Deze deelsessie is volgeboekt)
Duurzaamheid is een thema dat niet meer weg te denken is uit de partijprogramma’s van de meeste politieke partijen in Nederland. Voor de ChristenUnie is het een erg belangrijk onderwerp. Maar wat verstaan we eigenlijk onder duurzaamheid in de landbouw? En hoe integreren we onze verantwoordelijkheden voor de toekomst in het landbouwbeleid? Wat vinden wij van megastallen? Moeten we weidegang stimuleren? En hoe dringen we het antibioticagebruik terug in de veehouderij?
Tweede Kamerlid Esmé Wiegman gaat op deze vragen in, licht de inzet van de fractie toe en slaat bruggen naar lokale en provinciale politiek.

5.     Geloven, durven, doen in de praktijk (Deze deelsessie is volgeboekt)
Het motto van de ChristenUnie in 2012 is: geloven, durven, doen. Dat klinkt mooi, maar wat betekent dat in de praktijk? Ervaren we werkelijk dat we vanuit ons geloof in (nieuwe) dingen durven te doen? Ook in de politieke praktijk? Of andersom: wanneer we nieuwe dingen doen, raakt dat ons geloof? Pieter Cnossen, actief voor de ChristenUnie in Enschede en in het dagelijks leven onder meer verbonden aan De Vierde Musketier, gaat op een bemoedigende en inspirerende manier op deze vragen in.

6.
Strategische tussenbalans (Deze deelsessie is volgeboekt)
Over twee jaar zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Halverwege de rit is het goed om een balans op te maken: wat is behaald, zijn we goed bezig, hoe staat onze lokale ChristenUnie er voor? Wat is onze strategie naar 2014? Een praktische deelsessie voor kiesverenigingbestuurders en raadsleden en fractieondersteuners vol concrete ideeën, handige tips en strategische puntjes op de i.
Leider van deze deelsessie is Erik van Dijk, coördinator Team Advies op het partijbureau.

Middagprogramma:

7.  De nieuwe woningmarkt van Nederland (Deze deelsessie is volgeboekt)
Het economische en financiële systeem schudt op zijn grondvesten. In heel Europa moeten alle zeilen worden bijgesteld om overheidsfinanciën op orde te krijgen. Ook in Nederland. Daarbij helpen 'simpele' bezuinigingen niet langer, er klinkt een luide roep om structurele hervormingen. Daarom heeft het Wetenschappelijk Instituut (WI) enkele werkgroepen in het leven geroepen die op een aantal zeer belangrijke dossiers de partij wil dienen om deze roep te beantwoorden met heldere oplossingsrichtingen. In deze deelsessie gaat een van deze werkgroepen met u over bovenstaand thema in gesprek. Deze deelsessie staat onder leiding van Alex ten Cate, lid van de WI-Werkgroep Woningmarkt.

8.  Mini-cursus Vrijheid (aangeboden door ChristenUnie Opleidingscentrum) (Deze deelsessie is volgeboekt)
Vrijheid is een centrale waarde in onze samenleving, maar wat bedoelen we ermee?
Cursusleider Geert Jan Spijker (medewerker Wetenschappelijk Institut)  zal in deze deelsessie vrijheid belichten vanuit de christelijke traditie en tonen we aan waarom juist de ChristenUnie een partij voor de vrijheid is.

9.     Christelijke politiek: wat motiveert ons? Geluiden uit de praktijk. (Deze deelsessie is volgeboekt)
Met enige regelmaat duikt de discussie op over onze grondslag, onze fundering, onze geboortepapieren. Maken die documenten ons tot ChristenUnie? Of zijn wij ook een partij van christen-politici die in de dagelijkse praktijk steeds opnieuw keuzes maken en standpunten innemen? Waarom zijn mensen parlementariër, wethouder, gedeputeerde, raads- of statenlid voor de ChristenUnie? Waar vallen ze op terug in de dagelijkse keuzes die ze moeten maken? Welke waardevolle lessen kunnen we daaruit trekken? Wat zegt dat over ons als partij? De deelsessie staat onder leiding van Wouter de Jong, o.a. oud-gedeputeerde in de provincie Utrecht en lid van de partijcommissie Bezinning Christelijke politiek.

10.     Deelsessie Jeugd, gezin en onderwijs (Deze deelsessie is volgeboekt)
De ChristenUnie kiest heel duidelijk voor jeugd, gezin en onderwijs. In deze deelsessie, die wordt voorbereid vanuit de Thematische Partijcommissie (TPC) Jeugd en Gezin, worden handreikingen gegeven om dit thema als Christenunie ook lokaal en provinciaal dit thema neer te kunnen zetten.

De deelsessie wordt geleid door Bernadette van den Berg, betrokken bij deze TPC en werkzaam bij het partijbureau van de ChristenUnie.

11.
Geloof in beweging! in de grote zaal
Wij hebben vanuit ons geloof een hoopvol perspectief op de toekomst. In de Nederlandse politiek wil de ChristenUnie een brede partij van betrokken christenen zijn. Tegelijk zijn er ook heel veel betrokken christenen actief in andere maatschappelijke organisaties. Er is veel wat ons bindt in dat hoopvolle perspectief. In deze deelsessie gaan vertegenwoordigers van deze organisaties met elkaar en met de ChristenUnie in gesprek. Wat kunnen we van elkaar leren? Kunnen we samenwerken en elkaar aanvullen? Deelnemers aan deze sessie zijn o.a.: Arjan Lock (EO), Dicky Nieuwenhuis (Woord en Daad), Edward de Kam (Youth for Christ), Tiemen Zeldenrust (Present) en Joel Voordewind. Deze deelsessie staat onder leiding van Herman Wegter, presentator EO.

12.
Mensen op weg naar 2014 (Deze deelsessie is volgeboekt)
Hoe gaat het met onze actieve mensen? Hebben we de juiste mensen in huis richting de gemeenteraadsverkiezingen? Zo nee, hoe vinden wij die? Daan Weststrate, als adviseur werkzaam op het partijbureau, geeft een praktische deelsessie die vooral inzoomt op mensen werven, voortgangsgesprekken en het aankomende selectieproces. Deze sessie is primair voor besturen van kiesverenigingen en fractievoorzitters.