CDA en ChristenUnie komen met wetsvoorstel om pedoclub te kunnen verbieden

donderdag 24 november 2011 17:39

Het CDA en de ChristenUnie komen samen met een wetsvoorstel om de pedofielenclub Martijn te verbieden. Beide partijen vinden dat minister van Justitie Opstelten te weinig doet tegen deze club. CDA Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt: “Ook na een fors aantal Kamervragen onderneemt minister Opstelten, normaal toch vrij stoer, geen enkele actie richting vereniging Martijn. Kennelijk ziet hij niet eens een mogelijkheid om het OM een opdracht te geven. Na zolang dralen, vinden wij dat het tijd is voor actie.”

In het wetsvoorstel zal onder andere worden opgenomen dat verenigingen verboden kunnen worden als hun bestuursleden veroordeeld zijn. Van de pedofielenclub Martijn zijn acht huidige en voormalige bestuursleden veroordeeld wegens zedenmisdrijven. Ook exploiteert de vereniging een website waarop foto’s van naakte kinderen (met wazig gemaakte genitaliën) te zien zijn. Verder staan er tekeningen op die seksueel misbruik suggereren en zijn er pedoseksuele verhalen te lezen zijn, die volgens de tekst waar gebeurd zijn.

Minister Opstelten heeft onderzocht of het OM tot actie kan overgaan, maar volgens hem is een verbod niet mogelijk. Daaruit blijkt dat het Verdrag van Lanzarote kennelijk onvoldoende verankerd is in de Nederlandse wetgeving. Volgens dit Verdrag, dat door Nederland is ondertekend, dient elke ondertekenaar de wetgevende of andere maatregelen te nemen die nodig zijn om alle vormen van seksuele uitbuiting en seksueel misbruik van kinderen te voorkomen en om kinderen te beschermen. Omtzigt: “CDA en ChristenUnie vinden het belangrijk dat dit in de praktijk ook gebeurt. Ten eerste ter bescherming van onze kinderen. Ten tweede voor de reputatie van Nederland. Veel misbruikzaken met kinderen zijn internationaal. Denk hierbij aan de zaak in Amsterdam. Nederland moet voorop gaan in de bescherming van kinderen. Toch lopen we nu het risico veroordeeld te worden in Straatsburg omdat kinderen hier onvoldoende beschermd worden.”

ChristenUnie fractievoorzitter Arie Slob: “De politiek moet op de bres springen voor seksueel misbruikte kinderen. In goed overleg met juristen en de kinderombudsman moeten we zien op welke wijze wettelijk zaken geregeld kunnen worden.” CDA en ChristenUnie stellen voor om een deel van de tekst van het verdrag van Lanzarote op te nemen in de Nederlandse wetgeving.

Arie Slob
Justitie