ChristenUnie: 1040-urennorm is onhaalbaar

2011 Cynthia Ortega-Martijn Foto Arjo Kleinhuiswoensdag 21 december 2011 17:21

De ChristenUnie ziet het protest onder scholieren en docenten over de 1040-urennorm als bevestiging dat de urennorm niet haalbaar is. De Tweede Kamer besloot onlangs middelbare scholen te verplichten in de eerste twee klassen 1040 uur per jaar les te geven, in plaats van duizend. ChristenUnie-Kamerlid Cynthia Ortega-Martijn: “Deze norm is niet alleen moeilijk haalbaar, maar ook onwenselijk.”

Eerder deze week liet de VO-raad weten dat 88 procent van haar leden de urennorm wil boycotten. Ortega begrijpt de vrees dat de veertig extra uren ‘ophokuren’ worden: scholieren moeten dan wel op school zijn, maar krijgen geen les.

Aanvankelijk wilde het kabinet een 1000-urennorm hanteren. Een amendement van de PVV om 1040 onderwijsuren verplicht te stellen, kreeg echter een meerderheid. De ChristenUnie stemde tegen. Ortega: “De ChristenUnie stelt kwaliteit van onderwijs voorop, niet de hoeveelheid uren. Het is beter meer ruimte aan scholen te geven, door een minder starre urennorm te hanteren en meer maatwerkuren aan scholen beschikbaar te stellen.”

Cynthia Ortega

Reacties op 'ChristenUnie: 1040-urennorm is onhaalbaar'