Samenleving vol ideeën over voedselverspilling

IMG-20151012-WA0019donderdag 15 oktober 2015 16:36

De overheid, het bedrijfsleven en de samenleving moeten samen de tanden zetten in voedselverspilling. Daarom begon ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber op de Dag van de Duurzaamheid de actie ‘WhatsAppen tegen voedselverspilling’. Een week lang stuurden mensen uit het hele land ideeën over en foto’s van voedselverspilling per WhatsApp naar het Tweede Kamerlid. Daar zaten bijzondere berichten tussen. Een studente appte: “Zet de groenteafdeling van de supermarkt in de mist, want mist beschermt groente en fruit tegen uitdroging!” Ze stuurde een foto mee van een plek waar dat al op die manier gebeurt (zie hierboven).

Op veel andere foto’s die via WhatsApp binnenkwamen was te zien hoeveel er in ons land aan voedsel wordt verspild (jaarlijks 50 kilo per persoon). Carla Dik-Faber hoopt dat, mede door deze whatsappactie, er in verschillende hoeken van de samenleving wordt nagedacht over voedselverspilling.

Ideeën om voedselverspilling tegen te gaan waren er in overvloed. Er werden een hoop tips gegeven over restjes en hoe in het huishouden om te gaan met voedsel. Ook kwamen er veel vragen en opmerkingen langs over houdbaarheidsdata of afgekeurde groenten en fruit. Meer weten over Carla Dik-Faber en haar plannen tegen voedselverspilling? Kijk dan op http://www.christenunie.nl/voedselverspilling

Een selectie uit de WhatsApp-berichten:

Container met afgekeurde groente

"Hou met buren een restjesbuffet, weeg restjes altijd goed af en wees creatief door restjes te combineren tot iets nieuws."

"Kijk niet naar de datum, maar gebruik gewoon je zintuigen en je gezonde verstand" - Arend

”Wij hebben zelf een campingwinkel en geven aan het eind van de dag liever dingen aan klanten dan dat we versproducten weggooien,” - Campinghoudster.

”Het meest absurde voorbeeld was een partij afgekeurde voeding waarop de datum 29-02-2017 stond,” - Lucas.

Opbrengst van een rondje afvalbakken bij supermarkten

Huize Humus (zie oud nieuwsbericht hier) stuurde weer opbrengsten door van 'skips' (zie hierboven).

"Laat scholieren op middelbare scholen meer de catering runnen als onderdeel van een bestaand vak, zodat zij minder snel geneigd zijn hun lunchpakket weg te gooien. Zo leren zij ook het belang van voedsel."

“Ik zou heel graag zien dat we meer gekronkelde en gek uitziende groente en fruit in de winkels krijgen (…) ik weet al waar voor welke ik ga.”

Afgekeurde groentes

"Bakkers in Nederland moeten eens kijken naar het 'Hommeltje' in Arnhem. Een koekje of cakeje gemaakt van wat er over is gebleven na het brood- en banketbaken" - Anna.

"Bij de landmacht zie ik iedere dag ontzettend veel eten tijdens oefeningen verdwijnen (...) ik vrees dat er op kazernes nog veel meer eten weggegooid wordt. Iets om wat mee te gaan doen?" - Een sergeant

De broodjes hier onder worden net voor sluitingstijd weggegooid. Ontzettend zonde.

Broodafdeling voor sluitingstijd

Carla Dik
Voedselverspilling

Reacties op 'Samenleving vol ideeën over voedselverspilling'