Dossier: Griekenland en de financiële crisis

ChristenUnie berichten over de Griekse crisis

Nieuws met label 'Eurofractie'

Bekijk nieuws zonder te selecteren op label

Debat in Straatsburg over crisis Griekenland en Cyprus

Zittingszaal_Straatsburg_02donderdag 13 maart 2014 10:11 In dit debat pleiten velen voor meer democratische controle door het Europees Parlement op de activiteiten van de Trojka (Europese Commissie, IMF, ECB) in Griekenland en Cyprus. Dat is een onverstandig idee. We hebben in 2003 bij het Stabiliteits- en Groeipact kunnen zien dat politiek gemotiveerd toezicht helemaal niet werkt. lees verder
Eurofractie

Prof. Graafland: eurozone presteert slecht tot matig

Eurowoensdag 27 maart 2013 21:49 Prof. dr. J.J. Graafland (Universiteit van Tilburg) sprak vandaag in Brussel tijdens een symposium over de toekomst van de euro. Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) organiseerde de bijeenkomst, die door veel EP-leden werd bezocht. Prof. Graafland analyseerde toekomst-scenario´s voor de euro en gaf helder aan dat de eurozone slecht tot matig presteert. Graafland: `De arbeidsmobiliteit in de eurozone is nihil, de export-industrie is er zeer verschillend en de openheid van de handelsbetrekkingen is met name bij de zuid-Europese landen gering. Ook de politieke samenhang in de eurozone is onvoldoende tot matig´ lees verder

Onderzoek bewijst: ‘Grexit’ in belang Europa en Grieken

tumb-graaflanddonderdag 29 november 2012 07:00 Bij de aanpak van de eurocrisis heerst het mono-denken over de euro en de eurozone: doorgaan op hetzelfde pad van miljardenleningen aan zwakke lidstaten. Het rapport ‘De euro gewogen’ van een onafhankelijke werkgroep onder leiding van prof.dr. Johan Graafland, in opdracht van het WI van de ChristenUnie, doorbreekt dit mono-denken. Arie Slob is blij met dit proces: ,,Het rapport-Graafland is het eerste rapport dat onafhankelijk verschillende opties heeft onderzocht over de toekomst van de euro. Dat maakt het tot een belangrijke bijdrage aan het euro-debat.” lees verder
Verkiezingen
Wetenschappelijk Instituut

Pre-Eurotop ontmoeting met David Cameron en Joël Voordewind in Brussel

donderdag 18 oktober 2012 16:39 “Ik ben blij met het standpunt van de ECR-groep in het Europees Parlement tegen de plannen voor Europa van Van Rompuy”, zegt Joël Voordewind, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie. Dit zei hij in Brussel, waar hij samen met ChristenUnie Europarlementariër Peter van Dalen een overleg had met de Britse premier David Cameron, ter voorbereiding op de Europese top die vanavond in Brussel begint. lees verder
Europese bevoegdheden
Uitbreiding EU

Debat over de Europese Raad van 28-29 juni: welke teerling werpt Europa?

Euroswoensdag 13 juni 2012 19:35 Op 1 juni jongstleden kreeg de heer Van Rompuy een eredoctoraat bij de universiteit van Leuven. In zijn oratie stelde hij, dat Europa de Rubicon over moet steken. Europa op weg naar één monetaire unie. lees verder