In de kerk bij dominee/politicus Carl Breeveld

maandag 19 oktober 2009 19:00

Inmiddels ben ik ruim 48 uur in Suriname. In die tijd heb ik al een grote hoeveelheid indrukken opgedaan. Zaterdagmiddag werden we hartelijk ontvangen op het vliegveld door de Nederlandse ambassadeur in Suriname en een ontvangstcomité van De Nationale Assemblee. 's Avond vond er nog een uitgebreide briefing plaats op de residentie. Men doet er alles aan om van ons bezoek een succes te maken.

Zondagmorgen heb ik met de griffier van de Tweede Kamer en de politiek verslaggever van het Nederlands Dagblad een kerkdienst bezocht. In die dienst ging Carl Breeveld voor (zie foto). Hem ken ik ook als de politiek leider van de Surinaamse Doe-partij. In mei volgend jaar hoopt hij een zetel in De Nationale Assemblee te veroveren.

Als ChristenUnie onderhouden we contacten met de Doe-partij. Breeveld was enkele maanden geleden nog te gast bij de Tweede Kamerfractie. Het was een mooie dienst en ook hier was de ontvangst zeer hartelijk. Bijzonder ook om tijdens de zang onder andere met een mondharmonica begeleid te worden.

's Middags hebben we met de delegatie wat rondgekeken. Zo hebben we een bezoek gebracht aan Frederiksdorp (een gerenoveerde plantage) en Fort Nieuw Amsterdam. Cultureel erfgoed dat met steun van Nederland hersteld is of wordt. Indrukwekkend was een lezing van de historicus A. Loor over de geschiedenis van Suriname. Maar ook de gesprekken met vertegenwoordigers van Surinaamse maatschappelijke organisaties. Er zit veel kracht in deze samenleving.

Foto: Plantage Frederiksdorp

Maandagmorgen vroeg hebben we een bezoek gebracht aan de Nationale Assemblee (DNA). We werden ontvangen door de voorzitter van de DNA, de heer P. Somohardjo. Ook zijn we in gesprek gegaan met een groot aantal leden van de DNA. Een groot deel van het gesprek ging over de wijze waarop Nederland en Suriname in de toekomst inhoud aan hun onderlinge relaties moet geven. We hebben een gedeeld verleden en zullen ook moeten nadenken over een gedeelde toekomst.

Het gesprek daarover is op dit moment nog erg open. Persoonlijk denk ik dat we de komende tijd met elkaar moeten proberen daar een concrete invulling aan te geven. Er zijn genoeg thema's te bedenken waarin we iets voor elkaar kunnen betekenen. In een van de gesprekken heb ik zelf het onderwerp waterbeheersing/sanitatie genoemd. Duidelijk is dat de kernwaarden voor een hernieuwde samenwerking 'vriendschap, respect en gelijkwaardigheid' moeten zijn. Boeiend was ook een ontmoeting met de president van Suriname, de heer drs. Runaldo R. Venetiaan.

Foto: president Venitiaan spreekt met meereizende Nederlandse verslaggevers

In korte tijd kun je zo veel indrukken opdoen. Ik ben onder de indruk van de schoonheid van het land. Ook ervaar ik een warme gastvrijheid. Duidelijk is verder dat de gesprekken met Suriname over de toekomst nog lang niet afgerond zijn. Dat is ook niet erg. Als fractievoorzitters benutten we in ieder geval deze week om daar uitgebreid over te spreken.

Arie Slob

Een eerder blog over mijn Suriname-reis vind u hier

Arie Slob

Reacties op 'In de kerk bij dominee/politicus Carl Breeveld'