Staatssecretaris Van Rijn omarmt Zilveren Pact

20170221-cu-zilverenpact-lowres-24880-bijgesneden
CU logo onder elkaar blauw
Door Webredactie op 21 februari 2017 om 18:30

Staatssecretaris Van Rijn omarmt Zilveren Pact

Staatssecretaris Martin van Rijn omarmt ‘het Zilveren Pact’ wat de initiatiefnemers, ChristenUnie, Omroep MAX en ouderenorganisatie KBO-PCOB, aan hem overhandigden.

Het Zilveren Pact komt voort uit het manifest Waardig ouder worden. Het manifest heeft als doel dat een volgend kabinet zich serieus inzet voor een samenleving waarin ouderen een volwaardige plaats hebben. Staatssecretaris Van Rijn zegde toe het manifest te ondertekenen.

Staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid, Welzijn en Sport nam het manifest in ontvangst uit handen van Gert-Jan Segers (ChristenUnie), Jan Slagter (Omroep Max) en Manon Vanderkaa (ouderenorganisatie KBO-PCOB), de drie initiatiefnemers van het manifest. Els van Wijngaarden, onderzoeker aan de Universiteit voor de Humanistiek, gaf een reflectie op het manifest. Neanske Tuinman, humanistisch geestelijk verzorger vertelde ervaringsverhalen over het levenseinde om daarmee het belang van het manifest Waardig ouder worden kracht bij te zetten. Vanuit de gemeente Den Haag was wethouder Karsten Klein aanwezig om over de Haagse aanpak van waardig ouder worden te vertellen.

De initiatiefnemers zeggen dat over de plannen rond 'voltooid leven' de meningen kunnen blijven verschillen. Maar waar ze elkaar politiek en maatschappelijk wel vinden, is in een inzet voor een samenleving waarin ouderen gezien en gewaardeerd worden. Met een gezamenlijke agenda voor ‘Waardig ouder worden’ kan daar werk van gemaakt worden.

Onder het Zilveren Pact staan vijf politieke partijen en een groot aantal maatschappelijke organisaties, beroepsorganisaties, zorginstellingen, omroepen en bekende Nederlanders. Ook zo’n 20.000 andere mensen ondertekenden het manifest Waardig ouder worden op www.waardigouderworden.nl.

Labels: ,