Niet gokken met onze kinderen

stienekevandergraaf2018
Door Stieneke van der Graaf op 19 december 2019 om 17:24

Niet gokken met onze kinderen

Torenhoge schulden en verslavingen zijn risico’s die gokkers lopen. Helaas heeft een meerderheid van de Tweede en Eerste Kamer de afgelopen jaren besloten online gokken verder te legaliseren. Nu deze verkeerde afslag is genomen, is het des te belangrijker om kinderen en jongeren te beschermen tegen gokken. Arjen Lubach liet in zijn programma al treffend zien dat het nu helemaal mis gaat. De Toto heeft in het afgelopen jaar 110.000 nieuwe jonge gokkers aan zich weten te binden.

In de Koning Toto reclame wordt rapper Donnie ingezet, die juist voor jongeren interessant is. Ze bereiken hiermee minderjarigen en jongeren tot 24 jaar die nu niet bereikt mogen worden. Dat zijn juist de meest kwetsbaren die we moeten beschermen tegen dit soort bedrijven.

Maar daar stopt het niet. Het is nu nog kinderlijk eenvoudig voor een vijftienjarige om online te gokken en verslaafd te raken zo toonde de NOS al aan. Reclames voor gokken worden nu uitgezonden op tijdstippen wanneer ook kinderen voor de buis zitten. Wat mij betreft werken we toe naar een totaalverbod op reclame voor gokken en komt er stevige handhaving zodat jongeren niet kunnen gokken. Op het gebied van voorlichting en hulpverlening is nog veel te verbeteren. Het is pijnlijk genoeg dat een meerderheid in Den Haag online gokken wilde vrijgeven, maar nu hoop ik ook dat andere partijen hun verantwoordelijkheid nemen om in ieder geval de jongeren te beschermen. Er is echt een omslag in het denken nodig.

Deze week heeft de Tweede Kamer een begin van die omslag gemaakt. Ik heb twee moties ingediend om gokreclame te begrenzen. Daarmee helpen we voorkomen dat er steeds meer jongeren dit pad op gaan. Ik wil dat gokreclames voor 21.00 uur verboden worden. Net zoals dat nu geldt voor reclames voor drank. En ik stel voor dat er een verbod komt op reclames met jonge beroemdheden. Deze moties zijn nu aangenomen

Maar we moeten uiteindelijk toe naar een andere manier van omgaan met gokken. Laten we nuchter kijken welke inpact gokken heeft op gezinnen. Laten we luisteren naar wat deskundigen uit de verslavingszorg vertellen, wat ouders meemaken en laten we jongeren serieus nemen die onze bescherming nodig hebben. Ik maak me er sterk voor dat we aandacht houden voor de risico’s van gokken. Ik maak me er sterk voor dat we bedrijven begrenzen die vooral denken aan het verdienen van geld en niet aan het welzijn van mensen.

Laten we als samenleving niet gokken met onze kinderen.

Labels: ,