ChristenUnie wil dat kabinet haast maakt voor toegankelijker ov

Trein perron
CU logo onder elkaar blauw
Door Webredactie op 18 november 2020 om 08:00

ChristenUnie wil dat kabinet haast maakt voor toegankelijker ov

ChristenUnie roept het kabinet op om haast te maken met het toegankelijker maken van het openbaar vervoer voor mensen met een beperking of chronische ziekte. In juni bood de ChristenUnie het kabinet een tienpuntenplan aan, gericht om de eisen aan toegankelijkheid in huidige wettelijke regeling aan te scherpen en te verduidelijken. Staatssecretaris Van Veldhoven omarmt dit plan, maar maakt volgens de ChristenUnie geen haast met het omzetten van de concrete plannen in wetgeving. Een voorstel van ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf bij de I&W-begroting dat het kabinet oproept om voor februari het wetgevingstraject in gang te zetten, kan naar verwachting rekenen op een meerderheid van de Kamer.

Staatssecretaris Van Veldhoven gaat naar aanleiding van het tienpuntenplan in gesprek met de (vertegenwoordigers van) mensen met een beperking, decentrale overheden en vervoerders om nadere afspraken te maken over de toegankelijkheid van openbaar vervoer. Goed nieuws, vindt Kamerlid Stieneke van der Graaf: “In dit land moet iedereen mee kunnen doen, en hiervoor is het ontzettend belangrijk dat mensen zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen reizen, ook als ze een beperking hebben.” 

Stieneke van der Graaf: “Aan het begin van de coronacrisis hoorden we pijnlijke verhalen over mensen die geen reisassistentie konden krijgen. Dit toont opnieuw aan dat er grote stappen te zetten zijn voordat ook deze groep kan vertrouwen op toegankelijk openbaar vervoer. Wij willen dat de vervoersbedrijven aan de slag gaan met toegankelijke toiletten, reisassistentie en de mogelijkheid om overal hulpmiddelen mee te nemen. Nu is het belangrijk om een concreet en ambitieus te zijn, zodat voor februari duidelijk is wat de nieuwe eisen voor toegankelijkheid worden en er kan worden gestart met het aanpassen van de wet- en regelgeving waarin die eisen zijn vastgelegd. Dat geeft duidelijkheid aan vervoersbedrijven en zorgt ervoor dat straks iedereen mee kan met het openbaar vervoer.”

Hoewel vervoersbedrijven zeker aandacht hebben voor de toegankelijkheid, schiet het in de praktijk nog te vaak tekort. Vorige week deed het College van de Rechten voor de Mens opnieuw een uitspraak in een zaak waarin iemand in een elektrische rolstoel heel vaak niet met de bus mee kon omdat de elektrische oprijplaten niet functioneerden en er geen assistentie was.

Lees hier het tienpuntenplan (PDF) 

Labels: , ,