ChristenUnie kiest voor stevige top senaatslijst

Eerste Kamer.jpg
CU logo onder elkaar blauw
Door Webredactie op 7 oktober 2022 om 15:20

ChristenUnie kiest voor stevige top senaatslijst

De ChristenUnie doet aan de Eerste Kamerverkiezingen in 2023 mee met een solide en herkenbare kandidatenlijst. Tineke Huizinga is voor het eerst lijsttrekker, Eric Holterhues is op plek drie de hoogste nieuwkomer. De eerste vier kandidaten op de concept-kandidatenlijst brengen een enorme hoeveelheid politieke, juridische, financieel-economische en ethisch-filosofische ervaring mee. De ChristenUnie heeft nu vier senaatszetels en wil dat resultaat evenaren.

Huizinga is sinds 2019 Eerste Kamerlid en sinds 2021 fractievoorzitter van de ChristenUnie. Ze was eerder Tweede Kamerlid, staatssecretaris en minister, maar is nu voor het eerst ook landelijk lijsttrekker. Volgens de selectiecommissie heeft Huizinga ‘haar positie als fractievoorzitter met gezag ingenomen in de Kamer’. De selectiecommissie roemt daarnaast haar ‘politieke handwerk in de Haagse politieke dynamiek’.

Eric Holterhues is de hoogste nieuwkomer op de lijst en kan de eerste katholieke ChristenUnie-volksvertegenwoordiger worden op landelijk niveau. Hij is directeur-bestuurder van de Nederlandse tak van Oikocredit, een van ‘s werelds grootste sociale investeerders in onder meer microkredieten en duurzame energie. Ook is hij momenteel lid van het curatorium van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie.

Huidige senatoren Hendrik-Jan Talsma en Maarten Verkerk completeren de top vier en daarmee de beoogde nieuwe Eerste Kamerfractie. Hartchirurg Jolanda Kluin is nieuw op plek vijf. Ook zij heeft een katholieke achtergrond. Peter Ester stopt na drie periodes als senator.

Brede unie van christenen
Partijvoorzitter Ankie van Tatenhove is blij met de brede afspiegeling van de ChristenUnie-achterban op de concept-kandidatenlijst. “De ChristenUnie is een brede unie van christenen die geworteld vanuit het geloof en betrokken op de samenleving het beste willen zoeken voor ons land. Die breedte willen ook na de Provinciale Staten- en Eerste Kamerverkiezingen zichtbaar kunnen maken. Bijvoorbeeld doordat de grotere betrokkenheid van katholieken bij de ChristenUnie zich ook uit in de representatie daarvan in de Eerste Kamer.”

Andere namen op de kandidatenlijst zijn onder meer advocaat Wilfred Veldstra (plek 6), hoogleraar Beatrice de Graaf (7), bestuurder Marco Vermin (8), cardioloog Harriëtte Verweij (9) en als lijstduwer oud-Tweede Kamerlid en huidig wethouder Joël Voordewind (20).

De kandidatenlijst voor de Eerste Kamer wordt besproken en vastgesteld op het ChristenUnie congres van 26 november. De verkiezingen voor de Provinciale Staten vinden plaats op 15 maart 2023. Gekozen Provinciale Statenleden kiezen vervolgens de Eerste Kamerleden.

De volledige kandidatenlijst is te vinden op www.christenunie.nl/kandidaten-eerste-kamer-2023.

Labels: ,