ChristenUnie Gouda wil velotaxi invoeren

bord_fietspadmaandag 07 januari 2008 13:46

De ChristenUnie in Gouda wil velotaxi’s als vervoersvorm naar de stad halen.

Een enquête wijst uit dat het voor de partij de moeite waard is om gesprekken te starten met geïnteresseerde exploitanten van de velotaxi.

De velotaxi is een kleine wagen met een open cabine die wordt aangedreven door spierkracht en ondersteund met een elektrische motor. De wagens, die een gemiddelde snelheid van 15 kilometer per uur halen, worden al ingezet in Rotterdam, Delft en Den Haag.

De ChristenUnie reed de laatste week van december als proef gratis met twee van deze taxi’s door de stad, van Klein Amerika naar Achter de Waag en terug. Veel inwoners en bezoekers van Gouda zagen de velotaxi als een leuke aanvulling op het openbaar vervoer. „Onwijs cool” en „fantastisch initiatief” waren reacties van de ondervraagden. Zij gaven aan dat de velotaxi ook vanaf Stolwijkersluis, het station en de Goudse Poort te gebruiken moet zijn.

De velotaxi is met name geschikt voor inzet in de zomermaanden, bleek ook uit de proef. Tijdens koude dagen lieten de klanten het afweten.

Veel respondenten gaven aan dat gratis vervoer nooit verkeerd is, maar dat er zeker wel wat voor gevraagd mag worden.

„De ChristenUnie gaat nu in samenwerking met Stichting Marketing Gouda, het bedrijfsleven en de gemeente na in hoeverre invoering van de velotaxi in Gouda mogelijk is”, aldus initiatiefnemer G. Schotanus (fractievoorzitter ChristenUnie Gouda).

In het land

Reacties op 'ChristenUnie Gouda wil velotaxi invoeren'