Rouvoet: ‘Hangen is een nuttige vrijetijdsbesteding’

20081028 Nationaal Jeugddebat Rouvoet_Hermien_Bruin_610woensdag 29 oktober 2008 11:01

‘Hangen hoort erbij. Gewoon met elkaar kletsen over school, sport, muziek, ouders, jongens, meiden. Hangen als ontspanning en ontmoeting, daar is niets mis mee.’ Dat zei minister Rouvoet dinsdag bij het Nationale Jeugddebat. Op de bekende blauwe stoelen van de Tweede Kamer zaten ruim 100 jongeren van 12-18 jaar, verdeeld over 4 fracties. Rouvoet ging met hen in debat over hangjongeren: ‘Daar is teveel negatieve aandacht voor.'

'Hoe kunnen we hangjongeren een positieve spreekbuis laten zijn voor de buurten?' Suggesties volop van de fracties: van cursussen breakdance en goedkopere muziekscholen, creëren van ontmoetingsplekken tot inzetten van jongeren bij vrijwilligerswerk of ‘gewoon eens naar de hangjongeren luisteren, neem ze serieus. Laat ze meedenken bij de plannen voor de jeugd.'

Gemeenteprijs 2009
Rouvoet beaamde dat laatste volmondig: ‘Laat je het hangen niet afpakken door jongeren die er een potje van maken en overgaan tot vernieling en agressie. Bestorm de fracties die in de gemeenteraad zitten met jullie wensen en ideeën. Zij zijn er ook voor jullie.' Rouvoet zegde toe de jury van de jaarlijkse Jong Lokaal Bokaal - een prijs voor de gemeente die zich het beste inzet voor jongerenparticipatie - mee te geven in 2009 initiatieven voor hangjongeren bij de jurering te betrekken. De prijs is een initiatief van Jeugd en Gezin en de Nationale Jeugdraad.

Aandacht voor stress bij jongeren
Fractie Blauw ging eerder op de dag in debat met Rouvoet over stress bij jongeren. De maatschappij individualiseert, jongeren moeten overal een keuze in maken en de media schetst het beeld van een, haast onmogelijk, perfect leven. Dit legt een grote druk op jongeren, wat stress, eetstoornissen of faalangst kan veroorzaken. Daar moet aandacht voorkomen, vindt de fractie. Hun oplossing is dichtbij: een goede opvoeding door de ouders is essentieel voor een vertrouwensband en emotionele stabiliteit. De fractie denkt aan opvoedpakketten met informatie voor jonge ouders, of een interactief spel dat jongeren met hun ouders kunnen spelen. Rouvoet was snel overtuigd. Hij zegde toe het thema onder de aandacht te brengen in de debatten die volgen op zijn Gezinsnota, die later deze week verschijnt. Ook in de Jeugdnota die later dit jaar verschijnt, gaat hij aandacht geven aan stress bij jongeren.

Maandenlange voorbereiding
Marcel Bamberg, 17-jarige leerling vwo, is blij dat het debat erop zit. Als lid van de blauwe fractie is hij al vanaf april bezig met de voorbereidingen. Eerst werden de fracties samengesteld, en afgelopen zomer zijn ze een weekend lang getraind in debatteren. 3 maanden geleden gingen ze het thema uitwerken. ‘We hadden een hyves-groep, waar we heel vaak met elkaar overlegden over het onderwerp, wat er al aan wordt gedaan en wat wij voor mogelijke oplossingen konden voorleggen aan de minister. Dat kostte mij zo'n 2 uur per week. Ik was best zenuwachtig vandaag, maar het ging gelukkig snel voorbij en ik ben blij met de toezeggingen. We komen hierna nog een keer samen en ik hoop dat we ook nog een keer naar de minister mogen. Want we willen het wel warm houden.'

Nationaal Jeugddebat
Het Nationaal Jeugddebat vond voor de 13e keer plaats in de Tweede Kamer. Het debat wordt georganiseerd door de Nationale Jeugdraad. Deze raad wil jongeren bij de politiek betrekken én de politiek verbeteren door de inbreng van jongeren. Na voorrondes in de provincies waren ruim 100 jongeren uitverkoren om de voorstellen van 4 jongerenfracties te verdedigen bij verschillende kamerleden.

(Ministerie voor Jeugd en Gezin, 28 oktober 2008 - Foto: Hermien Bruin)

André Rouvoet

Reacties op 'Rouvoet: ‘Hangen is een nuttige vrijetijdsbesteding’'