Arie in Amerika (3)

Palins leggs 2maandag 03 november 2008 14:00

Arie Slob, fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Tweede Kamer, is ter gelegenheid van de presidentsverkiezingen op bezoek in de VS. Hier doet hij verslag van zijn ervaringen. ,,De berichtgeving in de Verenigde Staten wordt op dit moment - hoe kan het ook anders - beheerst door de presidentsverkiezingen van morgen. Iedere beweging van Obama, Biden, McCain en hockeymom Palin wordt uitvergroot.''

Talloos zijn de close up shots van de kuiten en enkels van Sarah, en bij de discussies over haar campagnegarderobe á 150.000 dollar verbleekt alle ophef over het vossenbontje waarmee een onzer excellenties eens op het bordes verscheen.
In de aanloop naar deze verkiezingen speelt ook internet, meer dan ooit, een belangrijke rol in de campagnes. Vooral Obama maakt daar op een uiterst handige manier gebruik van. Onder meer voor fondswerving. Zelf ontvang ik al enkele maanden zijn digitale nieuwsbrieven (korte persoonsgerichte mails). Met een sms'je deelde Barack mij destijds ‘als eerste' mee dat hij Joe Biden als running mate had uitverkoren - erg attent, hoefde ik het niet in de krant te lezen. En nu drukt hij het mij nog eens op het hart: ‘Dear Arie, you'll make the difference!' (Beste Arie, jij gaat het verschil maken!) De invloed van een fractievoorzitter van de ChristenUnie reikt ver, blijkt maar weer.
Ik ben onder de indruk van de professionele wijze waarop de media tijdens deze dagen te werk gaan. Bij CNN kregen we de gelegenheid een kijkje te nemen in het zogenaamde Election Center. Met gebruik van alle moderne technieken (let dinsdagnacht op de zogenoemde Magic Wall waarop alle uitslagen te zien zullen zijn) zal CNN de vele, vele miljoenen kijkers over de verkiezingsontwikkelingen informeren. Tijdens ons bezoek aan de redactie van de Wall Street Journal werd duidelijk dat de presidentsverkiezingen zelfs de berichtgeving over de kredietcrisis van de voorpagina's verdringen. De eerste drie hits uit de top vijf van meest gelezen artikelen op Wall Street Journal online gingen vrijdag over de verkiezingen.
Partijen en kandidaten maken niet alleen gebruik van wat we free publicity noemen. De campagnes kosten ongehoord veel geld. Een reclamespot van een half uur op vier netten - hoeveel vrinden heeft Verdonk straks nodig om dat te kunnen betalen? De hele organisatie van de presidentsverkiezingen kost een ruwe 2,4 miljard dollar - dat is nogal wat meer dan vier begrotingsjaren voor een Koninklijk Huis. Maar het is altijd nog een half miljard dollar minder dan de rekening voor de verkiezingen van (een deel van) de Senaat en het Huis van Afgevaardigden, die ook dinsdag zullen worden gehouden. Democratie heeft een prijs. Zeker in de Verenigde Staten.

Deze weblog is ook gepubliceerd in het Nederlands Dagblad

Arie Slob