‘Even een meisje pakken is niet normaal'

kerstposter_sex_amsterdammaandag 10 november 2008 11:02

André Rouvoet wil een maatschappelijke discussie over de verknipte seksuele moraal van kinderen in Nederland, zoals die geschetst wordt in de documentaire Sex Sells. "Als een meisje van 12 seks heeft met meerdere jongens in een garage, dat het zo wijdverspreid is dat jongeren seks zien als ruilmiddel, dan raakt onze jeugd het zicht kwijt op wat normaal is. Jongens die praten over ‘even een meisje pakken', groeien op met een verkeerd beeld van wat een vrouw is", zei Rouvoet in het Algemeen Dagblad dit weekend.

Rouvoet zegt geen wettelijke maatregelen te willen treffen, maar wil een maatschappelijke discussie hierover aanzwengelen. "Een meisje wordt gezien als gebruiksartikel en seks als ruilmiddel. Het begrip liefde speelt bij deze jongeren geen rol meer. Dat is niet normaal. We mogen niet wegkijken. Je moet ouders erop aanspreken en als zij niks doen, zijn er genoeg hulpverleners die kunnen helpen. We mogen deze generatie niet loslaten."

Maatschappelijk probleem
Volgens de Jeugd en Gezinminister is er sprake van een maatschappelijk probleem. Zo trekken steeds vaker medici en psychologen bij hem aan de bel, die waarschuwen voor kinderen met verkeerde beelden van seksualiteit en relaties. "Dat kán geen gezonde invloed hebben op de samenleving."

Hoewel Rouvoet ook erkent dat de meeste gezinnen geen ernstige problemen hebben, gaat het volgens hem wel om 15 procent van de gezinnen waar zulke problemen wel spelen. "Dan heb je het nog over heel veel kinderen met gedragsproblemen, maar ook met problemen op het terrein van alcohol, schulden en seksualiteit."

De samenleving moet volgens Rouvoet alerter zijn op de uitwassen. "Negeer het niet. Dat doen we ook niet bij kindermishandeling. Zo'n 100 duizend gevallen per jaar. Iedereen vindt dat dat moet worden aangepakt, daarom zijn er Meldpunten Kindermishandeling. Dat moet ook als kinderen op een andere manier beschadigd raken. Als kinderen zichzelf de vernieling in helpen, halen we nog te gemakkelijk de schouders op. Spreek ouders aan als je ziet een kind dreigt te ontsporen. En als een ouder zijn schouders ophaalt en zegt ‘ik was er ook vroeg bij', schiet dan de hulpverlening aan."

André Rouvoet

Reacties op '‘Even een meisje pakken is niet normaal''

Nieuwsarchief > 2008 > november