Project SchuldHulpMaatje groeit

29012009846-2donderdag 12 januari 2012 13:53

Het na een motie van de ChristenUnie opgezette project ‘SchuldHulpMaatje’ is na een jaar uitgegroeid tot duizend actieve vrijwilligers in zo’n 45 plaatsen. Een SchuldHulpMaatje is een vrijwilliger die mensen met problematische schulden helpt een hulptraject te doorlopen. Inmiddels wordt het project volledig betaald door fondsenwerving.

Tweede kamerlid voor de ChristenUnie Cynthia Ortega: ‘Ik ben blij dat er fondsen worden gevonden om het project verder te financieren. Omdat verschillende christelijke organisaties vanaf het begin de krachten hebben gebundeld en een projectplan hebben ingediend, heeft SchuldHulpMaatje het grootste deel van de vijf miljoen Euro subsidie gekregen die voor de projecten beschikbaar was. Het vormt een alternatief voor gemeenten om professionals alleen in te zetten in de professionele hulpverleningsfase. Het levert gemeenten een besparing op, naast het feit dat mensen langdurig begeleid zullen worden in de moeilijk periode van schuldhulpverlening. De voorbereidende fase en de nazorg kunnen dan door deze vrijwilligers worden opgepakt.’

De subsidie is beschikbaar gekomen door een motie van Cynthia Ortega.

SchuldHulpMaatje is een samenwerkingsproject van het Platform voor Christelijke Schuldhulp samen met Kerk in Actie, het landelijk Katholiek Diaconaal Beraad, SKIN (migrantenkerken), de Evangelische Alliantie (EA) en de Protestants Christelijke Ouderenbond (PCOB). Naast ondersteuning richt SchuldHulpMaatje zich ook op gedragsverandering.

Lees ook over het manifest 'Schulden te lijf' dat in juni 2009 ondertekend is door vele kerkelijke organisaties.

Lees hieronder de notitie van Cynthia Ortega over de schuldhulpverlening van maart 2011. Lees hier het nieuwsbericht daarover.

Cynthia Ortega
Schuldhulp