Coolcat ontvangt waslijn met Eerlijke Kleren van PerspectieF-jongeren

Actie schone kleren Coolcat 4vrijdag 15 november 2013 13:45

Kamerlid Joël Voordewind bezocht vandaag samen met PerspectieF, ChristenUnie-jongeren, en de Stichting Schone Kleren Campagne de kledingketen Coolcat. Ze overhandigden het bedrijf een 30 meter lange waslijn met ‘Eerlijke Kleren’, met daarbij de oproep om mee te werken aan een akkoord voor veiligere werkomstandigheden voor arbeiders in kledingfabrieken.

Voordewind kijkt terug op een geslaagde actie. ,,Ik juich dit initiatief van PerspectieF en de Stichting Schone Kleren Campagne van harte toe. Goed dat er vandaag een gesprek is geweest met Coolcat, waaruit blijkt dat het bedrijf wil bewegen en wil deelnemen aan het safety akkoord. Dit is een stap in de goede richting. We wachten in spanning op de definitieve deelname aan het akkoord.”

De kleding op de waslijn is gemaakt van 1000 ingevulde ansichtkaarten. Op de ansichtkaarten hebben consumenten uitgesproken dat bedrijven moeten worden aangespoord om werk te maken van Eerlijke Kleding. De waslijn wordt aangeboden aan Coolcat omdat het bedrijf maanden na de vreselijke ramp in Bangladesh het Veiligheidsakkoord voor Eerlijke Kleding nog steeds niet heeft ondertekend. Maarten van Ooijen, Voorzitter van PerspectieF: ,,Vanmorgen werden we hartelijk ontvangen door de directie van CoolCat. Tijdens het gesprek vernamen we dat CoolCat overweegt het Veiligheidsakkoord te ondertekenen. Dat is prachtig nieuws. Nu ligt er voor ons de taak alert te blijven dat CoolCat deze stap ook echt gaat nemen."

De kaart verwijst naar de ingestorte kledingfabriek in Bangladesh met de leus ‘Jullie kunnen dit voorkomen!’. Maarten van Ooijen: “Inmiddels hebben bijna 90 bedrijven hun handtekening gezet onder het Veiligheidsakkoord, maar Coolcat ontbreekt nog. Met dit statement willen we laten zien dat juist de consument, ook de consument van Coolcat, bedrijven oproept om werk te maken van Schone, Eerlijke Kleren.”

Niki Janssen van Schone Kleren Campagne: “Het is onze vurige wens dat Coolcat het Veiligheidsakkoord nu ook ondertekend. Zo’n belangrijke kledingketen mag niet achterblijven in het gevecht voor eerlijke en veilige arbeidsomstandigheden.”

Joël Voordewind
Ontwikkelingssamenwerking

Reacties op 'Coolcat ontvangt waslijn met Eerlijke Kleren van PerspectieF-jongeren'

Nieuwsarchief > 2013 > november