ChristenUnie: Steun de brandweervrijwilliger

brandweerdonderdag 28 november 2013 11:56

Minister Opstelten moet brandweervrijwilligers beter ondersteunen volgens de ChristenUnie. ,,De laatste jaren zijn er per saldo 1200 brandweervrijwilligers verdwenen. Een goede brandweerzorg kan met name in veel dorpen niet zonder vrijwilligers”, aldus Gert-Jan Segers.

Het Kamerlid pleit voor een landelijke coördinator die het werk van brandweervrijwilligers ondersteunt. Ook zouden lokale brandweerposten meer vrijheid moeten krijgen om hun eigen werk in te richten. “Ga meer uit van het vakmanschap van de brandweervrijwilligers.” Daarnaast stelt de ChristenUnie voor in elke regio een lokale brandweer burgerraad op te richten om de betrokkenheid van bijvoorbeeld ondernemers, wijkraden en individuele burgers bij de brandweerzorg te vergroten.

Om meer brandweervrijwilligers te werven is ook de jeugdbrandweer van belang. Segers: ,,De minister zou ook actief de jeugdbrandweer moeten stimuleren om jongeren enthousiast te maken voor het werken voor de brandweer.” De rol van werkgevers is van belang bij het werven en vasthouden van brandweervrijwilligers. “Het moet aantrekkelijk blijven voor werkgevers om hun werknemers vrijwilligerswerk bij de brandweer te laten uitvoeren. Minister Opstelten moet in gesprek gaan met werkgevers om barrières weg te halen. Betrek werkgevers ook bij de brandweerorganisatie in de plaats waar ze actief zijn en wijs ze op de waarde van het in dienst hebben van een brandweervrijwilliger voor de brandveiligheid van het eigen bedrijf!”

Gert-Jan Segers

Reacties op 'ChristenUnie: Steun de brandweervrijwilliger'