Kabinet omarmt rapport commissie Kuiper over privatisering

416960_367899016630206_1596791771_nwoensdag 22 januari 2014 11:40

Het kabinet neemt bijna alle aanbevelingen van het parlementair onderzoek naar privatisering over. Toekomstige privatiseringen zullen aan de criteria uit het rapport worden getoetst. ChristenUnie-senator Roel Kuiper, voorzitter van de onderzoekscommissie, is daar erg blij mee. ‘Het belang van burgers, van de samenleving, moet voorop staan. Dat kwartje is nu wel gevallen.’

Gisteren debatteerde de Eerste Kamer met het kabinet over het rapport ‘Verbinding Verbroken?’. Eerder had de Kamer zich al unaniem achter de aanbevelingen van de commissie geschaard. Roel Kuiper is blij met het resultaat. ‘Het rapport wordt leidend bij toekomstige privatiseringen, dat is winst. Het kabinet is echt anders gaan denken over vitale infrastructuur, zoals NS en KPN. Bovendien worden alle verzelfstandigde onderdelen van de rijksoverheid doorgelicht. Steeds moet worden bekeken of er wel voldoende publieke verantwoording plaatsvindt bij bestuur op afstand.'

'Ik ben ook blij met de aandacht voor het bewaken van publieke belangen op het hoogste niveau. Er is nu een Ministeriele Commissie Publieke Belangen, die onder directe leiding van de Minister-President staat, en Binnenlandse Zaken krijgt een stevigere rol. Dat helpt voorkomen dat alleen financiën en economie een rol spelen bij privatiseringen. Dit is naar ik hoop het begin van een kentering in het denken over privatiseringen, publieke belangen en de verhouding tussen overheid en markt.'

Lees hier het hele rapport: http://www.eerstekamer.nl/kamerstukdossier/verbinding_verbroken_onderzoek

Eerste Kamer
Roel Kuiper