Jonge slachtoffers eerwraak moeten zonder ouders aangifte kunnen doen

eerwraak2vrijdag 12 november 2010 11:11

De ChristenUnie wil dat het mogelijk wordt voor meisjes onder de 16 jaar die slachtoffer zijn van eerwraak, aangifte te doen zonder toestemming van hun eigen ouders daarvoor nodig te hebben. Dat hebben Tweede Kamerleden Joël Voordewind en André Rouvoet gevraagd aan de minister van Veiligheid en Justitie naar aanleiding van de NCRV-documentaire Eerwraak.

Kinderen onder de 16 jaar kunnen nu geen aangifte doen zonder ouderlijke toestemming. Daar moet verandering in komen vindt de ChristenUnie. In deze specifieke gevallen is het voor deze meisjes juist gevaarlijk en vaak onmogelijk om hun ouders erbij te betrekken.

Bekijk hier reportage van 3DOC coder Rood: Eerwraak

Vragen van het leden Voordewind en Rouvoet (beiden ChristenUnie) aan de minister van Veiligheid en Justitie en de staatssecretaris VWS (Jeugdzorg):

1. Heeft u kennis genomen van het NCRV-programma 3DOCs code Rood: Eerwraak (dd 10 november)?
  2. Kunt u bevestigen dat jaarlijks honderden Nederlandse meisjes door hun eigen familie met de dood worden bedreigd vanwege eerwraak?
  3. Bent u bereid om het mogelijk te maken dat kinderen onder de 16 jaar, zonder toestemming van hun ouders aangifte kunnen doen in het geval van doodsbedreigingen door ouders of familieleden?
  4. Wanneer verwacht u de evaluatie van de 2 pilots uitgevoerd door hulpverleningsorganisatie Fier Fryslân naar de Kamer te kunnen sturen met uw reactie?
  5. Wat is uw reactie op de onderzoeksresultaten van Fier Fryslan die zijn gebundeld in het boek Dochters van Zahir (Zahir is de naam van de opvanglocatie)?
  6. Bent u tevens bereid, aangezien in de reguliere (jeugd)zorg nog onvoldoende expertise aanwezig is rond deze problematiek, om de financiering van de in 2007 gestarte twee pilots, waar meiden en jonge vrouwen uit eerculturen terecht kunnen voor veilige opvang en hulp, EVA en Zahir ook in 2011 voort te zetten in 2011 en het aantal opvangplaatsen uit te breiden?
André Rouvoet
Joël Voordewind
Justitie

Reacties op 'Jonge slachtoffers eerwraak moeten zonder ouders aangifte kunnen doen'