Embryoselectie: kabinet neemt terecht grote zorgvuldigheid in acht

embryo-selectie_610x192vrijdag 06 juni 2008 17:16

De ChristenUnie-fractie in de Tweede Kamer heeft er vertrouwen in dat het kabinet op een zorgvuldige wijze tot een besluit zal komen over de toepassing van pre-implantatie genetische diagnostiek (pgd, alias embryoselectie).

Niet alleen het feit dat staatssecretaris Bussemaker (volkgezondheid) zonder enig overleg met het kabinet een brief naar de Kamer stuurde, zorgde voor veel beroering afgelopen week. Ook het onderwerp embryoselectie op zichzelf en het standpunt van de ChristenUnie hierover deed de gemoederen hoog oplopen. Het procedureel spoeddebat over de onterecht verzonden brief werd donderdag echter beëindigd met de toezegging van het kabinet om op een zorgvuldige wijze te komen tot een gezamenlijk standpunt. Daarmee is de fout van Bussemaker voor de ChristenUniefractie afgedaan, liet woordvoerster Esmé Wiegman weten.

De ChristenUnie is opgelucht dat het kabinet zich niet liet vastleggen op een termijn waarbinnen het standpunt helder moet zijn, maar kiest voor een zorgvuldige procedure. Dat neemt niet weg dat er voor vrouwen bij wie de valse hoop is gewekt dat zij hun embryo's kunnen selecteren op het erfelijke borstkankergen, zo snel mogelijk duidelijkheid moet komen. De ChristenUnie betreurt het dat zij de dupe zijn geworden van politieke onachtzaamheid.

De komende weken zal in het kabinet worden gesproken over de manier waarop embryoselectie bij erfelijke aandoeningen in de praktijk moet worden geregeld. Tot nu toe wordt embryoselectie alleen toegepast bij zeer ernstige erfelijke aandoeningen die zich met zekerheid bij een nakomeling zullen voordoen. De ChristenUnie heeft in een reactie gezegd dat voorkomen moet worden dat het toepassingsgebied van embryoselectie zich allengs uitbreidt van 'zekerheden' naar 'risico's'. Ook moeten verdergaande ontwikkelingen worden geremd om te verhinderen dat gezonde embryo's - dat is: ontkiemde en beschermwaardige mensenlevens - vernietigd worden.

Esmé Wiegman

Reacties op 'Embryoselectie: kabinet neemt terecht grote zorgvuldigheid in acht'

Nieuwsarchief > 2008 > juni