Voordewind: 'Van Middelkoop loog niet'

Abonnement 'CU Hoofdlid - laag' op 'Contributie Hoofdleden' voor 'Kalkman, H.P.A. (Hennie) [87545]'zaterdag 17 januari 2009 17:00

Defensieminister Eimert van Middelkoop is onhandig geweest in zijn omgang met dagblad De Telegraaf, maar hij heeft niet gelogen en politiek-inhoudelijk niets fout gedaan. Dat vindt Kamerlid Joël Voordewind, defensiewoordvoerder van de ChristenUnie-fractie. Hij noemt het buitensporig dat Van Middelkoop hier en daar als leugenachtig en onbetrouwbaar wordt weggezet.

Hij beaamt wel dat de minister afgelopen dinsdag tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer niet had moeten zeggen dat een artikel in De Telegraaf van 27 december ‘uit de lucht gegrepen' was. Van Middelkoop is daar nog dezelfde dag op teruggekomen; na afloop van het debat bleek dat een voorlichter van het ministerie het Telegraaf-artikel had gelezen en goedgekeurd voor publicatie, zodat het als ‘geautoriseerd' mocht worden beschouwd.

Waarom Van Middelkoop in de Kamer afstand nam van het bewuste artikel, snapt Voordewind wel: ,,Kop en aanhef suggereerden dat Nederland na 2010 helemaal weg zal zijn uit Afghanistan. Dat zou hij zelf genuanceerd hebben. Een verslaggever van het Nederlands Dagblad, die tegelijk met de Telegraafjournalist in één vliegtuig met de minister naar Uruzgan reisde, schreef dat Nederland na 2010 ‘geen nieuwe, grote missie' meer op zich neemt. Iedereen in Den Haag weet dat dat ene woordje het verschil maakt. Het ND-artikel heeft de minister wél zelf geautoriseerd.'' Van Middelkoop zal wel meer op z'n woorden moeten gaan letten, stelt Voordewind: ,,Dit is niet zijn eerste incidentje met de media. Als minister lig je onder een vergrootglas en word je nauwlettender in de gaten gehouden dan als Kamerlid.''

Van Middelkoop was afgelopen dinsdag naar de Kamer geroepen vanwege uitspraken van zijn collega Verhagen van Buitenlandse Zaken. Die hield in een interview met dezelfde krant de mogelijkheid open dat Nederland na 2010 opnieuw een forse militaire inzet zal leveren in Afghanistan. Voordewind: ,,Daarmee zaaide Verhagen mist over een kabinetsstandpunt dat totnogtoe volstrekt helder was. Namelijk: na 2010 geen grote missie (met Nederland als ‘lead nation') naar Afghanistan. Het is dubieus dat Van Middelkoop naar de Kamer moest vanwege mist die zijn collega creëerde, en dat hij nu zelf onder vuur ligt omdat hij onduidelijk zou zijn geweest. Defensie heeft geen capaciteit om na 2010 grootschalig te worden ingezet in Afghanistan: daar staat deze minister voor. Als de nieuwe Amerikaanse president Europese versterking zoekt in Afghanistan, zal hij bij andere Navopartners moeten zijn. Alleen kleinschalige inzet in een veiliger gebied houden wij, net als het kabinet tot nu toe, open.''

Het Reformatorisch Dagblad biedt vandaag een uitvoerige reconstructie van de  'Mist  rond  Van Middelkoop'.

Eimert van Middelkoop
Joël Voordewind