Veling blijft politiek leider

maandag 24 juni 2002 13:44

De ChristenUnie heeft zaterdag met een zeer grote meerderheid besloten Kars Veling te handhaven als politiek leider, ondanks tegenvallende resultaten bij de Tweede Kamerverkiezingen van 15 mei.

Slechts een handjevol afgevaardigden op een speciaal partijcongres in Barneveld steunde een motie om Veling te verzoeken zijn positie als fractieleider in de Tweede Kamer ter beschikking te stellen. De overige afgevaardigden stemden massaal tegen de motie. Ook partijbestuur was van oordeel dat Veling niet weg hoeft. Meteen na de stemming over de motie bracht de zaal Veling een staande ovatie, die deze enigszins verlegen in ontvangst nam. De ChristenUnie, een fusie van het Gereformeerd Politiek Verbond (GPV) en de Reformatorische Politieke Federatie (RPF), kreeg op 15 mei slechts vier zetels. Dat betekende een verlies van één zetel vergeleken met de verkiezingen van 1998, toen beide partijen nog afzonderlijk opereerden. De teleurstelling was extra groot omdat de opiniepeilingen juist lange tijd enkele zetels winst hadden voorspeld.

Kritiek
Eerder op de dag in Barneveld was er door veel van de circa 600 aanwezigen stevige kritiek geuit op de opstelling van de partij in de aanloop naar de verkiezingen. Zo wezen enkele sprekers erop dat de ChristenUnie snel terrein heeft verloren onder de boeren, vanouds een belangrijk deel van het electoraat. ,,Ik durf onder hen bijna niet meer te zeggen dat ik lid ben van de ChristenUnie'', zei een man uit Woudrichem. ,,Onlangs hebben we de laatste boer moeten uitschrijven.''

Ootmoed
Ook waren er mensen die meenden dat de ChristenUnie zich te links had opgesteld op het terrein van het milieu. Anderen stelden dat de partij zich te aanmatigend had opgesteld in de campagne door openlijk te speculeren op regeringsdeelname. ,,Ik mis de ootmoed, zoals Augustinus zei''. aldus een oudere afgevaardigde uit Reewijk.

Er gingen echter hier en daar ook stemmen op de partij te moderniseren. Een lid uit Bilthoven ergerde zich eraan dat hij geen stemrecht had op het congres en stelde voor dat in de toekomst niet alleen te gunnen aan de afgevaardigden van de lokale afdelingen. Een voorstel hiertoe haalde het echter niet. Anderen meenden dat de partij zich een moderner gezicht moet aanmeten en meer de nadruk moet leggen op goede public relations.

BVerbondenheid
In zijn slottoespraak tot het congres zei een opgeluchte Veling dat hij vooral de kritiek ,,onverteerbaar'' vond dat hij de christelijke boodschap van de partij niet goed had uitgedragen. ,,Ik weet me diep verbonden met de missie van de ChristenUnie'', aldus Veling, die bekende moeilijke weken achter de rug te hebben.

Bron: NRC
Congres
Partij

Reacties op 'Veling blijft politiek leider'