Rouvoet: 'Rol PVV in Almere voorbode kabinetsformatie'

Rouvoet - foto Marie Cecile Thijsvrijdag 12 maart 2010 08:50

Demissionair vicepremier André Rouvoet vreest dat de collegeonderhandelingen in Almere en Den Haag een voorbode zijn van hoe serieus de PVV met een kabinetsformatie omgaat. Als de PVV zo star aan het hoofddoekjesverbod vast zal houden en zichzelf daardoor buitenspel zet bij de coalitievorming, zegt dat veel over hoe serieus deze partij haar verantwoordelijkheid neemt.

In de landelijke politieke peilingen wordt steeds duidelijker dat er een grote middenblok van partijen ontstaat met allemaal rond de 25 zetels. Rouvoet voorziet ook dat het straks na de Tweede Kamerverkiezigen lastig zal worden een coalitie te vormen. Het gaat straks niet alleen maar om het optellen van verschillende partijen om meer dan 75 zetels te krijgen. "De kernvraag is hoe we straks een kabinet kunnen krijgen dat in staat is een stevig en adequaat antwoord te geven op de uitdagingen waar onze samenleving de komende jaren voor staat."

Die uitdagingen zijn volgens Rouvoet in elk geval het vraagstuk van de minderheden en hun integratie, en die van de financiële en economische crisis. Rouvoet vindt dat de partijen uit het politieke middenveld het daarover moeten hebben. "Het moet niet gaan over met wie ze wel of niet in een kabinet willen." De verkiezingsprogramma's worden de lakmoesproef, stelt Rouvoet. Krijgen die een populistische toon, zoals de PVV, of gaan ze inhoudelijk in op de vraagstukken. "Ik hoop vurig dat de serieuze middenpartijen de komende jaren het inhoudelijke antwoord gaan geven. Hoe krijgen wij een samenleving die niet langer bestaat uit groepen die tegenover elkaar staan, waarin de politiek polariseert, maar waarin de politiek de verbinding zoekt tussen mensen met al hun verschillen. Want die mogen er zijn. Maar we hebben dan ook een ondergrond afgesproken dat we sommige dingen niet accepteren in dit land, en dat geldt voor alle mensen in dit land, niet alleen voor de minderheden."

André Rouvoet
In de media

Reacties op 'Rouvoet: 'Rol PVV in Almere voorbode kabinetsformatie''

Geplaatst op: 16-03-2010 23:40
Goede analyse.
Nu de boodschap dat wij socialer dan de SP en PvdA, groener dan Groenlinks en Christelijker dan het CDA zijn en we een goed antwoord hebben op het integratievraagstuk! En als je ook nog deze boodschap weet te planten in de kiezer, verbinding maken tussen boodschap en kiezer dan ben je zelf zo een middenpartij of misschien DE middenpartij!

Nieuwsarchief > 2010 > maart