Open Doors genomineerd voor Sakharov prijs Europees Parlement

097donderdag 23 september 2010 10:34

De Europese fractie van Conservatieven en Hervormers, waar Europarlementariƫr Peter van Dalen (ChristenUnie) deel van uit maakt, nomineert Open Doors voor de Sakharov prijs. Deze gerenommeerde prijs van het Europees Parlement is bedoeld voor individuen en organisaties die opkomen voor mensenrechten en fundamentele vrijheden.

Van Dalen vindt Open Doors uitermate geschikt voor nominatie: ,, Veel mensen kunnen nog steeds niet in vrijheid hun geloof belijden, dat is een ernstige schending van hun fundamentele rechten. Open Doors komt al 55 jaar op voor christenen die vervolgd worden om hun geloof. Daarom hebben mijn Poolse collega's en ik in onze fractie deze organisatie genomineerd. De fractie steunde dat voorstel en diende de nominatie vervolgens in.”

Open Doors is in 1955 door Anne van der Bijl in Nederland opgezet na een bezoek aan onderdrukte christenen in het communistische Polen. Het is nu een wereldwijde organisatie met kantoren in zes continenten en activiteiten in meer dan 45 landen.

Open Doors is door de ECR-fractie genomineerd omdat de organisatie al decennialang opkomt voor christenen die worden vervolgd. De organisatie publiceert jaarlijks een ranglijst van landen waarin christenen het meest worden vervolgd. In de jaren '50 begon Open Doors met Bijbels smokkelen naar landen achten het IJzeren Gordijn, zoals Polen. Later kwamen daar landen als China en Iran bij. Vorige maand nog heeft Open Doors een grote hulpactie opgezet voor christenen in Pakistan die bij de distributie van overheidshulp na de watersnoodramp worden gediscrimineerd. Volgens Van Dalen is dat alleen al genoeg reden om de organisatie te nomineren: ,,Naar schatting 80% van alle mensen die wereldwijd om hun geloof worden vervolgd zijn christen. Open Doors is hierbij van onschatbare waarde: de organisatie is goed geïnformeerd en verleent concrete hulp.”

Sakharov prijs

De Sakharov prijs is de belangrijkste prijs die het Europees Parlement verleent. De prijs is bedoeld ter ondersteuning van individuen en organisaties die opkomen voor mensenrechten en fundamentele vrijheden. In het verleden hebben onder andere Nelson Mandela, Kofi Annan, de Russische organisatie Memorial en de Cubaanse Damas de Blanco de prijs gewonnen.

De commissies buitenlandse zaken en ontwikkelingssamenwerking van het Europees Parlement bespreken volgende week de in totaal negen door de diverse fracties genomineerde kandidaten. Dat zijn naast Open Doors onder andere 'het Internet' en de Cubaanse journalist Guillermo Farinas. Vervolgens wordt een short-list van kandidaten gemaakt en beslissen de fractievoorzitters in november over de uiteindelijke winnaar. De prijs wordt in december uitgereikt.

Eurofractie
Godsdienst en mensenrechten