ChristenUnie: prostitutiesprookje op zijn retour

prostitutiedinsdag 01 februari 2011 11:02

De ChristenUnie steunt de plannen van het kabinet om het prostitutiebeleid verder aan te scherpen en de leeftijd te verhogen van 18 naar 21 jaar. Fractievoorzitter André Rouvoet: ,,Het kabinetsvoorstel is er op initiatief van de ChristenUnie in het vorige kabinet gekomen. Het sprookje dat de prostitutiebranche als een volstrekt normale branche zou functioneren is gelukkig op zijn retour. Herinvoering van het bordeelverbod zou ik toejuichen.”

In 2000 is het bordeelverbod opgeheven waardoor de suggestie is gewekt dat deze branche te legaliseren is. De ChristenUnie heeft deze redenering altijd bestreden. Inmiddels wijzen alle onderzoeken die richting uit, zoals de Nationale Recherche die vaststelde dat 60-90% van de vrouwen gedwongen achter de ramen zit. Rouvoet:,,Anno 2011 moeten we deze moderne vorm van slavernij met alle middelen bestrijden.”

Van de meer dan 900 slachtoffers van mensenhandel die in 2009 bij de Nationaal Rapporteur Mensenhandel werden gemeld is minstens de helft uitgebuit in de seksindustrie. De ChristenUnie is blij met ieder initiatief om vrouwenhandel en gedwongen prostitutie tegen te gaan. Rouvoet: ,,Er moet meer handhaving plaatsvinden. Wij stellen voor om een zwarte lijst op te stellen voor ingetrokken en geweigerde vergunningen. Hierdoor maken we het onmogelijk dat een seksbedrijf waarvan de vergunning is geweigerd of ingetrokken het in een andere stad gewoon weer kan proberen. Ook risicogroepen waarvan we weten dat er veel mensenhandel plaats vindt moeten een verplichte wachttermijn aangezegd krijgen om te voorkomen dat zij de prostitutieregistratie gemakkelijk kunnen krijgen.”

Verder wil de ChristenUnie dat de uitstapprogramma’s een blijvende voorziening worden. Rouvoet: ,,De drempel om uit deze wereld te stappen moet zo laag mogelijk zijn en vrouwen moeten daarbij alle mogelijke steun krijgen’’.

André Rouvoet
Godsdienst en mensenrechten