ChristenUnie positief over Nederlandse inzet tegen IS(IS)

straaljagerwoensdag 24 september 2014 19:45

De ChristenUnie is positief over de Nederlandse inzet van het kabinet om minderheden in Noord-Irak te beschermen. Zojuist maakte het kabinet door middel van een Artikel-100 brief bekend zes straaljagers, en twee als reserve, en 130 militairen als trainingsgroep te leveren in de strijd tegen IS(IS). Voordewind: ,,Wij dringen hier al langer op aan. Het is begrijpelijk dat Nederland zich op dit moment beperkt tot Irak vanwege het onduidelijke volkenrechtelijk mandaat en strategie als het om Syrië gaat. Wij hopen dat er snel duidelijkheid komt over het volkenrechtelijk mandaat voor Syrië.”

De ChristenUnie pleit voor heldere doelen op de langere termijn, waarbij stabiliteit geboden wordt in Irak en minderheden als de Yezidi's en christenen een veilige gebied krijgen in Irak door middel van een safe haven. Voordewind: ,,Gevluchte minderheden alleen laten terugkeren naar hun dorpen is geen oplossing, omdat ze geen bescherming geboden kan worden. Daarmee blijven ze doelwit van IS(IS). Terwijl we juist die miljoenen ontheemden perspectief moeten geven.”

Arie Slob
Buitenlands beleid